Turkulaiset yrittäjät tukevat Turun yliopistoa merkittävillä lahjoituksilla

25.04.2017

Yrittäjät haluavat lahjoituksilla edesauttaa Turun yliopiston pyrkimyksiä talouden positiivisen rakennemuutoksen tukemiseen. Lahjoitusten arvo voi kohota valtion vastinrahan myötä 1,2 miljoonaan euroon.

​Turun yliopiston tiedote 25.4.2017

Merkittävät turkulaiset yrittäjät ovat päättäneet tukea Turun yliopistoa lahjoituksin. Turun yliopistolle lahjoituksen tekevät Hannu Aaltosen, Harri Lähteenmäen, Rauno Mattilan, Rauno Puolimatkan, Heikki Salmelan ja Heikki Vaisteen perheet. Kukin perhe lahjoittaa yliopistolle 50 000 euroa.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Näin ollen yhteissummaltaan 300 000 euron lahjoitus voi olla yliopistolle jopa 1,2 miljoonan arvoinen.

– Meidän perheyrittäjien vakaa tarkoitus on edesauttaa yliopistoa saamaan DI-koulutus Turkuun. Valitettavasti selvitysmies on tullut hieman toiseen päätelmään. Uskomme, että lopullista ratkaisua tehtäessä vastuulliset päättäjät ymmärtävät koulutuksen merkityksen alueen kehitykselle, kiinteistöneuvos Heikki Vaiste sanoo.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen toteaa, että lahjoitus on hieno osoitus siitä, että yrittäjät näkevät yliopiston merkityksen alueen elinkeinoelämälle.

– Paikalliset yritykset ovat aina olleet tärkeitä yhteistyökumppaneita ja tukijoita Turun yliopistolle. Olemme kiitollisia näistä lahjoituksista, jotka auttavat meitä osaltamme tukemaan alueen suotuisaa talouskasvua. Parhaiten tämän voimme tehdä tutkimuksen ja koulutuksen kautta: tuottamalla alueelle uutta tietoa ja osaajia.

Väänäsen mukaan osaajia tarvitaan alueella tällä hetkellä eniten teollisuudessa, jossa on suorastaan huutava pula diplomi-insinööreistä.

– Kestävä ratkaisu asiaan olisi diplomi-insinöörien pysyvä koulutusvastuun laajentaminen alueella, Väänänen sanoo.

Lahjoitukset kohdennetaan teknillistieteelliselle alalle.

rehtori Kalervo Väänänen

Luotu 25.04.2017 | Muokattu 25.04.2017