Turkulaistutkijat löysivät uuden immuunijärjestelmän säätelijän

20.02.2018

Akatemiaprofessori Riitta Lahesmaan tutkimusryhmä Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisestä Turun biotekniikan keskuksesta on löytänyt uuden immuunijärjestelmän säätelijän, niin sanotun säätelijä-T-solujen avainjarrun, joka vaikuttaa solun toimintaan laajasti. Löytö avaa uusia mahdollisuuksia syövän ja muiden immuunivälitteisten tautien hoitoon.

​Turun yliopiston tiedote 20.2.2018

T-solut ovat keskeisiä elimistön puolustusjärjestelmän toiminnalle. Suurin osa T-soluista antaa immuunipuolustukselle vauhtia eli voimistaa immuunivastetta, mikä edistää kykyä tuhota syöpää tai viruksia ja bakteereita. Erityiset säätelijä-T-solut voivat kuitenkin jarruttaa eli heikentää immuunijärjestelmän kykyä hyökätä syöpäsolujen kimppuun, jolloin oikea hoito on estää säätelijä-T-solujen toimintaa.

Syövän kasvua edistävien ja elimistön tulehdusvastetta jarruttavien säätely-T-solujen salpaajia kehitetään kiivaasti. Nyt löytynyt säätelijä-T-solujen ”avainjarru” ja säätelijä-T-solujen toimintamekanismien parempi ymmärtäminen mahdollistavat uusia strategioita syövän ja immuunivälitteisten tautien hoitamiseksi.

– Immuunipuolustusta ylläpitävä järjestelmä toimii kuin vuoristorata, välillä tarvitaan vauhtia ja välillä jarrua. Löysimme säätelijä-T-solujen avainjarrun, joka säätelee laajaa joukkoa solun toimintaa ohjaavia geenejä, Riitta Lahesmaa kertoo.

– Osoitimme lisäksi genominlaajuisin menetelmin, että löytämämme avainjarru sitoutuu solun tumassa sellaisiin kohtiin, joissa on usein immuunivälitteisiin sairauksiin altistavia geneettisiä muutoksia. Tämä avaa täysin uusia näkymiä säätelijä-T-solujen toimintaa ohjaaviin molekyylimekanismeihin ja immuunivasteen säätelyyn yleensä, Lahesmaa jatkaa.

Transcriptional Repressor HIC1 Contributes to Suppressive Function of Human Induced Regulatory T Cells -artikkeli julkaistiin kansainvälisesti arvostetussa Cell Reports -lehdessä 20.2.2018.

Lisätietoja: akatemiaprofessori Riitta Lahesmaa, +358 40 718 4813, riitta.lahesmaa@utu.fi

Luotu 20.02.2018 | Muokattu 20.02.2018