Turun biomateriaalipäivä-seminaari pureutuu luuhun 23.10.

21.10.2014

Turun perinteisen biomateriaalipäivä-seminaarin teemana on tänä vuonna luun biomekaniikka, jota selvitetään solutasolta luuhun rakenteellisena kokonaisuutena.

​Biomateriaalipäivä järjestetään PharmaCityssä 23.10.2014 klo 8.30 alkaen, osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 4.

Tapahtumassa kuullaan useiden kansainvälisten ja suomalaisten tutkijoiden näkemyksiä luun biomekaniikasta. Seminaarin päättää luennoitsijoista ja yritysedustajista koottu paneeli, joka keskustelee biomateriaalialan tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista hyödyntää uusia materiaaleja osana lääketieteellistä hoitoa.

Luun biomekaniikan merkitys on kasvanut, koska luuvaurioiden korjaamiseen on käytettävissä entistä enemmän erilaisia biomateriaaleja. Parhaimmillaan luu kasvaa implantin pintaan kiinni ja implantti toimii myöhemmin luun kaltaisena materiaalina tai poistuu itsestään. Joissakin tapauksissa implantin mekaaninen yhteensopimattomuus luun kanssa aiheuttaa implantin ja luun rajapintaliitoksen heikkenemisen, jonka takia implantti voi irrota.

Viimeaikaiseen tutkimukseen perustuen on voitu valmistaa bioaktiivista kuitumuovia, jonka käyttäminen implanttimateriaalina on alkanut turkulaisen Skulle Implants Oy:n toiminnan käynnistymisen myötä. Hampurin yliopiston leukakirurgian professori Max Heilandin tutkimusryhmä on kiinnostunut kuitumuovin käyttämisestä leukaluukirurgiassa.

Biomekaanisten etujen lisäksi kuitulujitteinen muovi näyttää myös mahdollistavan sädehoidon antamisen potilaalle myöhemmin. Metallisen implantin ollessa kyseessä tämä ei ole aina mahdollista.

Lisätietoja tapahtumasta ja rekisteröityminen: www.biomaterials.utu.fi

Luotu 21.10.2014 | Muokattu 27.07.2021