Turun ensimmäiset Tieteen päivät 18.–19.10. tarjoaa yli 50 tapahtumaa kaikenikäisille

09.10.2013

Turun historian ensimmäiset Tieteen päivät tarjoavat yli 50 eri tapahtumaa, joissa voi kuulla, nähdä, haistaa, maistaa ja kokea tiedettä ja sen saavutuksia. Tapahtuma on viety keskelle arkea: kauppakeskukseen, kaupunginkirjastoon, ravintola Kårenille, Akatemiatalolle sekä seitsemään avoimien ovien kohteeseen. Kaikki tapahtumat ovat maksuttomia.

​Turun yliopiston tiedote 9.10.2013

Tieteen päiviä on vuoden aikana järjestetty useammilla yliopistopaikkakunnilla teemalla Kriisi – uhka ja alku, Turussa se on saanut lisämääreen: Anna tieteen yllättää.

Turussa tapahtuman järjestävät Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Tapahtumaa ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto ja Tieteen tiedotus ry.

Tiede täyttää Hansan keskusaukion

Kauppakeskus Hansan keskusaukio muuttuu perjantaina 18.10. kello 12–17 Tieteiden toriksi. Lavalla keskustellaan muun muassa ikääntymisestä sekä maailmankaikkeuden katastrofeista. Tutkijahaastatteluissa perehdytään muun muassa siihen, miksi oma keho kääntyy syövässä ihmistä vastaan, miksi netissä on niin mukava härnätä muita, miten maailman energiapula voitaisiin ratkaistaan ja miten tuho voikin olla luovuuden alku.

Hansatorille pystytetään tapahtuman ajaksi seitsemän toiminnallista pistettä, missä voi tutustua muun muassa informaatioteknologiaan seuraten samalla robottijalkapalloa, Itä-Aasian tutkimukseen taitellen origameja, elintarviketutkimukseen testaten maistaako karvaan ja suolaisen eron tai nähdä, miten sulautetut järjestelmät saavat kalan lentämään. Tarjolla on myös ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla, miltä mammutin poskihammas tuntuu.'

Yliopistolaisten kirjoittamia tietokirjoja on esillä Akateemisessa kirjakaupassa kello 16–18. Käsittelyssä ovat Kiinan kansantasavallan historia, Matti Nykästä ilmiönä käsittelevä esseeteos, tuore kirja kolmannen valtakunnan vieraista sekä kansankirkon tulevaisuutta luotaava Efter folkkyrkan.

Perjantai-illan päätteeksi järjestetään Turussa ensimmäistä kertaa Science Slam -tapahtuma kampuksen ulkopuolella, ravintola Kårenilla. Kymmenessä minuutissa tutkijan on voitettava yleisö puolelleen kisassa, jossa kaikki keinot ovat sallittuja. Tunnelmaan lämmittelevät UTU Debating Clubin väittelijät sekä Turun ylioppilasteatterin improvisaatioryhmä.

Kirjastossa ohjelmaa koko perheelle

Tapahtuma ajoittuu koululaisten syyslomapäiviin, ja ohjelmaa on suunniteltu koko perhettä ajatellen. Esimerkiksi kaupunginkirjastossa on perjantaina lapsille ja lapsenmielisille fysiikkashow sekä ruotsinkielinen tiedesuunnistus. Lastenosastolle pystytettävä Ursan planetaario kertoo, miltä Turun tähtitaivas näyttää juuri nyt.

Lauantaina kirjaston Studion valtaa ensin Lasten yliopiston luento Merkilliset merieläimet. Luonnon ihmeisiin voi tutustua iltapäivällä Turun yliopiston eläinmuseon avatessa ovensa Lasten yliopiston hengessä kaiken ikäisille.

Kirjastossa on lauantaina myös tuhti tietopaketti vanhemmille. Teinien vanhemmille kerrotaan kello 12 alkaen, mitä heidän nuorensa lukevat ja katsovat. Kello 13 nuorempien lasten vanhemmille kerrotaan lasten peloista ja painajaisista.

Kirjastossa on poikkeuksellisesti lainattavissa myös tutkijoita. Kävijät voivat jutella tutkijoiden kanssa muun muassa bakteereista, tähtitaivaasta, kouluruokailusta, puhevioista ja puretusta Turusta. Kävijät voivat myös osallistua kouluruokaa käsittelevään tutkimukseen kertoen omia näkemyksiään.

Akatemiatalo avoinna kaikille

Turku ja turkulaisten tekemä tutkimus on vahvasti esillä tieteen päivillä. Lauantaina Akatemiatalolla dosentti Ilari E. Sääksjärvi kertoo jo 1600-luvulla alkaneesta ja yhä jatkuvasta turkulaisesta tutkimusmatkailusta. Dosentti Rauno Lahtinen paljastaa uusia kuvia puretusta Turusta.

Yliopistot tarjoavat lauantaina opastuskävelyitä suomalaisen sivistyksen historiaan. Opastuskävelyihin on liitetty kierros peruskorjaukseen valmistautuvassa Akatemiatalon juhlasalissa.

Tieteen päivien kunniaksi Ett Hem -museo, Kasvitieteellinen puutarha, Sibeliusmuseo, Tuorlan observatio, Vanhalinna ja Siirtolaisuusinstituutti pitävät ovensa avoinna kello 11–14, eläinmuseo kello 14–16. Kohteissa on opastettuja kierroksia, Siirtolaisuusinstituutissa myös runsaasti luentoja.

Luotu 09.10.2013 | Muokattu 07.07.2021