Turun ensimmäiset Tieteen päivät tavoitti heti tuhannet, ohjelma jatkuu lauantai-iltapäivään asti

18.10.2013

Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät yhteistyössä Turun ensimmäiset Tieteen päivät 18.–19.10. Lauantai 19.10. on täynnä maksuttomia tapahtumia kaupunginkirjastossa, Akatemiatalossa ja lukuisissa vierailukohteissa. Tule ja anna tieteen yllättää!

​Turun yliopiston tiedote 18.10.2013

Tieteen päivät starttasi perjantaina puoliltapäivin Hansasta kauppakeskuksen keskusaukion muuntautuessa Tieteiden toriksi. Jo ensimmäisten tuntien aikana arviolta 10 000 kaupunkilaista pääsi osalliseksi tapahtumasta. Suuri osa myös pysähtyi kuuntelemaan tutkijahaastatteluja ja vierailemaan toiminnallisissa pisteissä, joissa tarjolla oli esimerkiksi robottijalkapalloa ja elintarviketutkimuksen testirata. Myös kaupunginkirjastossa järjestetty ohjelma, kuten planetaarionäytökset, osoittautui hyvin suosituksi.

Perjantaina Tieteen päivät jatkuu tietokirjailijahaastatteluilla Akateemisessa kirjakaupassa klo 16–18, ja avauspäivä huipentuu kymmenminuuttisiin Science Slam -esityksiin ravintola Kårenilla klo 19 alkaen.

Lauantaina kaupunginkirjastossa on syyslomaviikon kunniaksi koko perheelle suunnattua yhteistä ohjelmaa. Vanhempien kuunnellessa tutkijoiden esityksiä perheen pienimmät voivat osallistua lastenosaston diasatutunneille. Monipuoliseen ohjelmaan kuuluu myös mm. mahdollisuus lainata tutkijoita, joiden kanssa kävijät voivat keskustella esimerkiksi bakteereista, tähtitaivaasta ja kouluruokailusta.

– Yksi tapahtuman kantavista ajatuksista on viedä tiede pois kampukselta kaupungille. Toisaalta haluamme tarjota kaupunkilaisille mahdollisuuden tutustua lauantaina Akatemiatalon juhlasalin upeisiin puitteisiin ennen kuin rakennus menee remonttiin, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Akatemiatalolla dosentti Ilari E. Sääksjärvi kertoo Lasten yliopiston hengessä jo 1600-luvulla alkaneesta ja yhä jatkuvasta turkulaisesta tutkimusmatkailusta. Dosentti Rauno Lahtinen paljastaa uusia kuvia puretusta Turusta. Akatemiatalolta lähtee lauantaina myös neljä opastettua kävelykierrosta.

– Kampuskierroksilla, joita järjestetään sekä suomeksi että ruotsiksi, kerrotaan turkulaisyliopistojen historiasta. Kävelyt voi päättää Sibeliusmuseon läheisyyteen Pehr Kalm Revival -ympäristötaideteoksen äärelle, joka on nimetty 1700-luvulla vaikuttaneen turkulaisen kasvitieteilijän mukaan. Siellä tutkija Aaja Peura kertoo taideteokseen liittyvistä kasveista, Åbo Akademin viestintäpäällikkö Thurid Eriksson sanoo.

Tieteen päivien kunniaksi Ett Hem -museo, Kasvitieteellinen puutarha, Sibeliusmuseo, Tuorlan observatorio, Vanhalinna ja Siirtolaisuusinstituutti pitävät ovensa avoinna kello 11–14, yliopiston eläinmuseo kello 14–16. Kohteissa on opastettuja kierroksia, Siirtolaisuusinstituutissa myös runsaasti luentoja.

Luotu 18.10.2013 | Muokattu 07.07.2021