Turun hoitotieteen www.edumental.fi :n edut esille

26.04.2013

Turun yliopiston hoitotieteen laitos on rakentanut mielenterveysasioiden kanssa tekemisissä olevien nettisivuston www.edumental.fi. Toukokuun 3. päivä järjestettävässä seminaarissa kerrotaan mielenterveysasiakkaan verkko-opetuksesta.

​Turun yliopiston tiedote 26.4.2013
Hoitotieteen laitoksen professori Maritta Välimäki toteaa, että jokaisella terveydenhuollon asiakkaalla on oikeus saada riittävästi luotettavaa tietoa omasta sairaudestaan ja sen hoidosta.

– Tiedon runsauden vuoksi tarpeellisen tiedon löytäminen voi olla kuitenkin haasteellista. Valitettavan usein tieto on epäluotettavaa. Internetissä käytettävät hakusanat saattavat myös johdattaa kävijän epämääräisen tiedon äärelle, Välimäki sanoo.

Turun yliopiston hoitotieteen laitos onkin kuluneen vuosikymmenen aikana etsinyt mahdollisuuksia luotettavan tiedon välittämiseen sitä tarvitsevalle mahdollisimman helpolla tavalla. Potilasopetuksen on todettu olevan tehokas menetelmä omaa terveyttä ja sairautta koskevan tiedon välittämiseksi mielenterveysasiakkaille.

– Potilasopetuksella tarkoitetaan systemaattisesti suunniteltua ja toteutettua menetelmää, jossa asiakas saa omaa itseään ja hoitoaan koskevaa tietoa osana hoitosuhdetyöskentelyä. Perinteisesti tämä on tapahtunut terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja asiakkaan keskusteluissa, Välimäki sanoo.

EduMental –palvelun kautta jaksamisen kanssa kamppaileva henkilö saa helposti luotettavaa ja ajantasaista tietoa. Nettisivusto on avuksi myös tilanteissa, joissa mielenterveyshäiriöiden yllä leijuva turha pelko estää hakeutumasta hoitoon.

Seminaarin verkko-opetuksesta

Hoitotieteen laitoksen TEKES-rahoitteinen Sähköiset palvelut mielenterveystyössä –hanke järjestää kansalaisten sekä terveyden- ja sosiaalialan työntekijöiden tietoisuuden lisäämiseksi seminaarin ”Mielenterveysasiakkaan opetus verkossa”. Kaikille avoin seminaari järjestetään perjantaina 3.5. kello 9-15 Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella, Lemminkäisenkatu 1:ssä, kolmannessa kerroksessa Salus-salissa.

Tilaisuudessa kuullaan käytännön kokemuksia verkossa tapahtuvasta potilasopetuksesta mielenterveysasiakkaiden, terveydenhoidon ammattilaisten sekä kansainvälisten ja kansallisten huippuasiantuntijoiden näkökulmasta.
Luotu 26.04.2013 | Muokattu 12.11.2020