Turun korkeakoulujen liikuntapalvelut kasvattavat suosiotaan

16.05.2017

Turun korkeakoulujen elokuussa aloittama yhteinen liikuntapalvelu CampusSport on saanut opiskelijat ja henkilökunnan liikkeelle.

​Turun yliopiston tiedote 16.5.2017

yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun, Åbo Akademin ja Yrkeshögskolan Novian liikuntapalvelut yhdistyivät syksyllä 2016, jotta Turun korkeakoulujen väelle voitaisiin tarjota yhdenvertaiset liikuntamahdollisuudet korkeakoulusta riippumatta. Ensimmäiselle toimintavuodelle asetetut tavoitteet ylitettiin selvästi.

– Liikuntakäyttöoikeutemme lunasti tämän lukuvuoden aikana 6140 ihmistä. Optimiset tavoitteemme ylittyivät ja käyttäjämäärät kasvoivat CampusSportia edeltävään aikaan 45 prosentilla, liikuntapalvelujen yhdistämisestä vastannut liikuntakoordinaattori Joonas Niemi kertoo.

Niemen mukaan CampusSport on otettu erittäin positiivisesti vastaan. Tämä näkyy erityisesti Åbo Akademin ja Turun ammattikorkeakoulun käyttäjämäärissä. Åbo Akademissa liikuntapalvelujen käyttäjiä on korkeakoulun kokoon suhteutettuna selvästi eniten, 1270 kappaletta ja Turun ammattikorkeakoulussa kasvua viime vuoteen tuli 65 prosenttia. Myös Turun yliopistossa, jossa liikuntapalvelutarjonta muuttui vähiten, kasvua oli 30 prosenttia.

– Olemme onnistuneet lisäämään liikuntapalvelujen houkuttelevuutta innostavalla visuaalisella ilmeellä, laadukkailla palveluilla sekä tilojemme hyvällä sijainnilla, Niemi perustelee.

– Liikuntapalvelujen yhdistyttyä saimme käyttöömme kaikkien korkeakoulujen liikuntatilat, joita on kuitenkin kasvavaan käyttäjämäärään nähden hyvin rajallisesti. Olemme tehneet paljon töitä viimeisen vuoden aikana uusien tilojen hankkimiseksi. Meillä on hyviä tilasuunnitelmia pöydällä joihin toivomme päätöstä tämän vuoden aikana, Niemi jatkaa.

CampusSportin ensimmäinen toimintavuosi oli toiminnan pilotointia ja nyt korkeakoulut ovat sopineet liikuntapalveluiden yhdistämisestä pysyvästi. Mukaan on tarkoitus saada myös DIAKin ja HUMAKin Turun toimipisteet. Pilottivuonna lähes kaikki liikuntatoiminta järjestettiin jo CampusSportin alaisuudessa. Tulevana syksynä mukaan tulee vielä kilpailu- ja sarjatoiminta.

Lisätietoja:
liikuntakoordinaattori Joonas Niemi