Turun Suomalainen Yliopistoseura tukee yliopiston varainhankintaa

16.05.2017

Turun Suomalainen Yliopistoseura täyttää marraskuussa 2017 sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi seura on järjestänyt jäsenkampanjan.

​Seura lahjoittaa jokaisen toukokuun loppuun mennessä liittyneen henkilöjäsenen tai yhteisöjäsenen ensimmäisen jäsenmaksun Turun yliopiston varainhankintaan. Jäsenmaksu on 25 euroa vuodessa ja yhteisöjäsenille 250 euroa.
Lahjoitukseen voi liittyä aikavälillä valtion vastinraha, joka voi olla kolminkertainen lahjoituksen arvoon nähden. Näin ollen jäseneksi liittymisen arvo saattaa Turun yliopistolle olla yhden henkilöjäsenen osalta 100 euroa ja yhteisöjäsenen osalta 1000 euroa.

– Yliopistoseuran jäsenyys sopii jokaiselle, joka haluaa liputtaa tieteen ja tutkimuksen puolesta. Turun yliopiston perustaminen kansalaiskeräyksen ansiosta on hieno esimerkki siitä, mitä oivaltavat ihmiset voivat saada aikaan. Toivon, että tässä ajassa yhä useampi haluaa kannattaa Turun yliopistoa. Kätevä tapa on ryhtyä tieteen vuosilahjoittajaksi Yliopistoseuran jäsenenä, seuran puheenjohtaja Riitta Monto sanoo.

LähiTapiola Varsinais-Suomi on liittynyt seuran yritysjäseneksi.

– Haluamme omalta osaltamme olla tukemassa Turun Suomalaista Yliopistoseuraa ja Turun yliopistoa. Koulutuksella ja osaamisen kehittämisellä luodaan tulevaisuuden menestystekijät, LähiTapiola Varsinais-Suomen toimitusjohtaja Olli Aakula sanoo.

Ylipistoseuran henkilöjäseneksi liittyi alkuvuonna Naantalin Musiikkijuhlien toiminnanjohtaja Tiina Tunturi.

– Yliopistoseuralla on hieno syntyhistoria: tavalliset suomalaiset kokivat tärkeäksi tukea yliopiston perustamista vähistäkin varoistaan. Turun yliopisto syntyi näin ”vapaan kansan lahjana vapaalle tieteelle”. Turun yliopisto on pärjännyt hyvin kansallisesti ja kansainvälisesti, ja siellä tehdään koko ajan monialaista, korkeatasoista ja mielenkiintoista tutkimusta - myös kulttuurin ja taiteen alalla. Haluan omalta pieneltä osaltani olla tukemassa Turun yliopiston hyvää tulevaisuutta, Tunturi sanoo.

Yliopistoseura perustettiin vuonna 1917 organisoimaan varojen keräys suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun. Vuonna 1920 Yliopistoseura perusti ensimmäisen suomenkielisen yliopiston, Turun yliopiston. Seuran tehtävä on tukea Turun yliopistossa tehtävää tiedettä jakamalla opiskelijoille apurahoja ja tutkijoille väitöskirjapalkintoja. Tavoitteena on tukea Turun yliopiston eri tieteenaloja ja tutkintoja.

Yliopistoseuran jäseneksi voi liittyä osoitteessa www.yliopistoseura.utu.fi >> Liity jäseneksi

Lisätietoja:
Koordinaattori