Turun Suomalaisen Yliopistoseuran satavuotisesta historiasta rikkaaseen aineistoon perustuva teos

03.11.2017

Professori Vesa Vareksen teos ”Yliopistontekijät. Turun Suomalaisen Yliopistoseuran 100 vuotta” julkistettiin Yliopistoseuran 100-vuotisjuhlassa perjantaina 3.11.2017 Turun Akatemiatalolla.

​Turun yliopiston tiedote 3.11.2017

Julkaisuvapaa 3.11.2017 klo 19.30

Professori Vareksen teos kertoo modernin historiantutkimuksen keinoin, miten ja millaisten vaiheiden kautta Turku sai suomalaisen yliopiston. Runsaasti kuvitettu teos johdattaa lukijansa läpi Yliopistoseuran satavuotisen historian aina sen perustamisesta nykyhetkeen asti.

Turun Suomalainen Yliopistoseura perustettiin 1917 järjestämään varainkeruu suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun ja seura on tänään ylpeä siitä, mitä sata vuotta sitten saatiin aikaan. Turun yliopisto perustettiin 1920 ja se aloitti toimintansa 1922.

Vareksen teos tuo näkyviin koulutuksen ja sivistyksen merkityksen itsenäisessä valtiossa ja osoittaa myös kuinka koulutus, tiede ja tutkimus on edelleen Yliopistoseuran toiminnan ydin.

– Yliopistoseura on kiitollinen professori Varekselle tämän mittavasta työstä, jonka tuloksena on syntynyt tutkimuksen mitat täyttävä historiateos, Yliopistoseuran puheenjohtaja Riitta Monto sanoo.

Vareksen taiten kirjoitettu teos tuo laajan alkuperäisaineiston avulla esille Yliopistoseuran historian eri vaiheet käsitellen niitä Turun yliopiston ja laajemmin myös suomalaisen yhteiskunnan kehityksen kontekstissa.  Teoksen aineisto sulautuu osaksi professori Vareksen myöhemmin julkaistavia Turun yliopiston historiaa käsitteleviä teoksia.

Kuva professori Vesa Vareksesta teoksen kanssa: https://apps.utu.fi/media/tiedostot/vesa-vares-historiikki.jpg

Kuva: Turun yliopisto / Hanna Oksanen
professori Vesa Vares