Turun Syöpätutkijat Ry:n symposium esittelee ajankohtaista syöpätutkimusta 29.10.

28.10.2014

Turussa on kymmeniä syöpätutkimukseen keskittyviä tutkimusryhmiä, joista useat ovat kansainvälisesti tunnustettuja ja oman alansa huippuja. Tutkimus käsittelee niin syövän perusbiologiaa kuin lääkeaineiden kehittämistä ja kliinistä tutkimustakin. Turun Syöpätutkijat Ry järjestää 25-vuotisjuhlan kunniaksi ajankohtaiseen syöpätutkimukseen paneutuvan symposiumin.

​Aika: 29.10. klo 15.45–19.30
Paikka: Medisiina-rakennus, Osmo Järvi -auditorio, Kiinamyllynkatu 10
Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Turkulainen syöpätutkimus on kansallisesti ja kansainvälisesti mitattuna erittäin korkeatasoista. Viime vuonna molemmat Syöpäsäätiön suurstipendit myönnettiin Turun yliopiston syöpätutkijoille: syöpäsolujen viestintämekanismeja tutkivalle Klaus Eleniukselle ja rintasyövän etäpesäkkeiden muodostumiseen vaikuttavan lääkehoidon taustaa selvittävälle Johanna Ivaskalle. Elenius on yksi Syöpätutkijat Ry:n symposiumin key note -puhujista.

Turun Syöpätutkijat Ry (Turku Cancer Research Society) on Turun yliopistossa työskentelevien syöpätutkijoiden perustama yhdistys, joka täyttää kuluvana vuonna 25 vuotta. Yhdistys pyrkii edistämään Turussa tehtävää syöpätutkimusta tarjoamalla jäsenistölleen foorumin, jossa kokoontua, verkostoitua ja keskustella.

Yhdistyksellä on yli sata jäsentä opiskelijoista emeritusprofessoreihin. Jäsenistöön kuuluu tutkijoita ja lääkäreitä Turun yliopistosta, Turun biotekniikan keskuksesta, Åbo Akademilta, Turun yliopistollisesta keskussairaalasta sekä paikallisista bio- ja lääkealan yrityksistä.

Symposiumin ohjelma:

15.45 Sparkling wine

16.00 Anna Knittle, Chairperson of Turku Cancer Research Society: Welcome and introductory remarks

16.15 Rector Kalervo Väänänen: Opening words

16.30 Prof. Emeritus Toivo Salmi: Keynote lecture

17.00 Prof. Jukka Westermarck, Centre for Biotechnology and Department of Pathology, University of Turku: Turku Cancer Center for better patient therapy, an update

17.15 - 18.00 Wine & cheese

18.00 Prof. Klaus Elenius, Department of Medical Biochemistry and Genetics, University of Turku: EGF receptor family in cancer therapy

18.30 Dr. Peter Boström, Department of Urology, Turku University Hospital: Prostate cancer diagnostics and prognostication – case for collaboration between basic research and clinics

19.00 Dr. Krister Wennerberg, Institute for Molecular Medicine Finland, University of Helsinki: A chemical systems biology approach to understand and target individual cancers

19.30 Closing remarks

Luotu 28.10.2014 | Muokattu 27.07.2021