Turun Tekniikan päivillä yli tuhat kävijää

03.11.2015

Turussa toisen kerran järjestetty Tekniikan päivät teki yleisöennätyksen keräämällä ICT-taloon yli tuhat tekniikasta ja tiedosta kiinnostunutta. Yleisötapahtumaan ja seitsemäsluokkalaisille järjestettyyn koululaisohjelmaan osallistui 30.–31.10.2015 yhteensä 1470 ihmistä.

​Turun yliopiston tiedote 3.11.2015

Suurimman kävijämäärän keräsi lauantain yleisötapahtuma, jossa ICT-talon aula muuttui Tekniikan toriksi. Toiminnallisissa työpajoissa muun muassa lennätettiin kauko-ohjattavaa haita, piirrettiin 3D-kynillä ja muovattiin erilaisia maailmoja interaktiivisella hiekkalaatikolla. Kuhinaa riitti myös legorobottipajan ja virtuaalilasien kanssa pelattavan kauhupelin äärellä.

– Tapahtuma onnistui kaikin puolin todella hyvin. Kuulijoita riitti kaikille luennoille ja Tekniikan torilla oli lapsia ja lastenmielisiä tungokseen saakka, iloitsee tapahtuman järjestelyistä vastannut Mikael Nyberg Åbo Akademista.

Tekniikan päivien tavoitteena oli lisätä ihmisten ymmärrystä arkeamme vahvasti leimaavasta teknologiasta ja kannustaa tiedon hyödyntämiseen.

Tapahtuman pääpuhujat, Esko Valtaoja ja Mark Müller, keräsivät molemmat salin täyteen kuulijoita. Müllerin luentoa kuunteli 200 henkilöä ja Valtaojan luentoa seurasi paikan päällä 255 ihmistä sekä verkossa 50. Yli 100 kuulijan yleisön keräsivät myös suurten tietomäärien käsittelystä puhunut Sebastian Widlund Spotifysta, hakkeroinnin helppoudesta luennoinut David Jacoby Kasbersky Labista sekä Teleste Oyj:n Ilkka Ritakallio, jonka puheenvuoron otsikkona oli ”Kuka meitä valvoo?”.

Tekniikan päivien yleisötapahtuma käynnistyi Valtaojan luennolla, jossa hän korosti, mitä kaikkea hyvää tiede on saanut aikaan, ja kuinka kuljemme koko ajan kohti parempaa suuntaa. Valtaoja kritisoi menneisyyden romantisointia ja kehnon taloustilanteen surkuttelua. Hän kehotti kuulijoita keskittymään yksityiskohtien sijaan kokonaiskuvaan.

– Tosiasia on, että vauraus lisää onnellisuutta. Tämän vuosisadan lopussa köyhimpienkin maiden elintaso lähentelee Suomen nykyistä. Maailma on vasta alussa, Valtaoja huomautti.

Turun Tekniikan päivien järjestämisestä vastasivat Åbo Akademi, Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Tekniikan akateemiset (TEK) ja Tekniikan Akatemia (TAF). Lisäksi ohjelmassa oli mukana alan yrityksiä tekniikan soveltajina.

Kuvia: https://apps.utu.fi/media/tekniikan_paivat/ (Kuvaaja: Jenni Valta / Turun yliopiston viestintä)

Luotu 03.11.2015 | Muokattu 06.08.2021