Turun Tieteen päivät tavoitti tuhansia

08.05.2015

Turun historian toiset Tieteen päivät tavoittivat reilut 9 000 tieteestä kiinnostunutta. Kaupungin ytimeen ja koululaisten luo viety tapahtuma osoitti todeksi kyselyissä todennetut tiedot, että suurin osa suomalaisista haluaa kuulla tieteestä. Kuulemisen lisäksi Tieteen päivien kävijät pääsivät itse kokeilemaan muun muassa ilmastonmuutosilmiön luomista sekä kemian käyttämistä taikatemppujen teossa.

​Turun yliopiston tiedote 8.5.2015

Tieteen päiviä on järjestetty Helsingissä vuosikymmenten ajan. Turku liittyi alueellisten tapahtumien järjestäjäksi syksyllä 2013. Tuolloin suosio oli niin suuri, että tapahtumassa haluttiin olla mukana uudelleen. 7. –8.5. järjestetyn tapahtuman toteuttivat Turun yliopisto ja Åbo Akademi, taloudellisesti tapahtumaa tukivat Tieteen tiedotus ry ja Suomen Kulttuurirahasto.

– Oli mukava huomata, miten ihmiset eivät halunneet pelkästään kuulla tieteentekijöiden puheenvuoroja vaan halusivat myös keskustella meidän kanssamme. Eri tieteenalojen toiminnallisilla pisteillä oli runsaasti kävijöitä, ja monet tulivat juttelemaan jälkikäteen myös lavalla esiintyneiden tutkijoiden kanssa. Näillä keskusteluilla on tärkeä anti myös tutkijoille, Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

Tämän vuotinen Turun Tieteen päivien uutuus olivat kouluvierailut. Kolmisenkymmentä suomen- ja ruotsinkielistä tutkijaa lähti paikallisiin peruskouluihin ja lukioihin kertomaan tutkijan työstä ja tieteen saavutuksista, osa tutkijoista haastoi koululaiset ja opiskelijat myös itse konkreettisesti tekemään tiedettä. Kouluvierailuilla tutkijat tapasivat yhteensä noin 700 lasta ja nuorta.

– Mielestäni on tärkeää herättää lasten ja nuorten kiinnostusta tiedettä ja tutkimusta kohtaan. Haluamme näyttää, minkälaisten asioiden parissa tutkijat työskentelevät yliopistoissa. Tarvitsemme jatkossakin innokkaita tieteentekijöitä ratkaisemaan tulevaisuuden haasteita ja tutkimaan yhteiskunnallisia ilmiöitä, Åbo Akademin vararehtori Niklas Sandler sanoo.

Kaikkiaan tieteiden päivien tapahtumiin osallistui kahden päivänä aikana lähes 80 tutkijaa ja tieteentekijää.

Kuhina täytti kauppakeskuksen

Suurimman kävijämäärän keräsi perjantainen kauppakeskus Hansan tapahtuma, jossa keskusaukio muuttui Tieteiden toriksi. Muun muassa vaalitulosta, Euroviisuja, tajuntaa ja unia sekä venäläistä elämäntapaa käsitelleitä tutkijapuheenvuoroja seurasi vajaa tuhat aktiivista kuulijaa. Tutkimusta esitelleissä toiminnallisissa pisteissä vieraili arviolta 3 000 kävijää. Kaikkiaan Tieteiden toriksi muuntautuneella Hansatorilla vieraili yli 8 000 kävijää.

Yksi Tieteiden päivien vetovoimaisista tapahtumista oli keskustapubiin viety Science Slam. Keski-Euroopassa suosittua tieteen popularisoinnin tapaa on muutaman vuoden ajan juurrutettu Turkuun. Science Slamissa tutkijalla on kymmenen minuuttia aikaa esitellä tutkimusaiheensa mahdollisimman vetävästi – voittajan päätti yleisö. Voiton vei asunnottomuudesta puhunut Veera Viitanen.

20-vuotisjuhlaansa viettävässä Aboa Vetus & Ars Nova -museossa keskustelleet arkeologit innostivat salintäyden yleisön keskustelemaan suomalaisten historiasta.
Myös Tieteen päivien oheistapahtumat, Siirtolaisinstituutin kaksipäiväiset sekä Sibelius-museon ja Ett Hem –museon avoimet ovet keräsivät satoja kävijöitä.
Tieteen päivien yleisömenestys kannustaa suunnittelemaan tapahtumia myös jatkossa.

–  Tästä on selvästi muodostumassa perinne, tieteestä halutaan kuulla. Tämän vuoden uutuus, kouluvierailut, osoittautuivat erittäin toimiviksi ja niitä jatkamme. Tieteestä kiinnostuneiden ei kuitenkaan Turussa tarvitse odottaa seuraaviin Tieteen päiviin saakka, sillä meillä on useita eri tapahtumia kuten tiedemessut ja Lasten yliopisto, Riitta Pyykkö sanoo.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 08.05.2015 | Muokattu 02.08.2021