Turun Tutkijoiden yö houkutteli yli 2 500 tutkimuksen äärelle

29.09.2018

Turun yliopiston järjestämä Tutkijoiden yö houkutteli tutkimuksen ja tieteen pariin yli 2 500 kävijää ja kokijaa perjantaina. Yli puolet osallistujista oli koululaisia ja lukiolaisia. Yhteiseurooppalaisen tapahtuman tavoitteena on tehdä tiedettä ja tutkijoiden työtä tutuksi suurelle yleisölle sekä esittää tutkijantyö houkuttelevana uravaihtoehtona.

​Turun yliopiston tiedote 29.9.2018

Tutkijoiden yön vetonaula oli Turun yliopiston eläinmuseo, jossa vieraili päivän aikana yhteensä 1 500 henkilöä. Toinen suuri tapatuma oli Turun normaalikoulussa ja Turku International Schoolissa järjestetty Tutkijoiden yön teemapäivä, jonka aikana 12 Turun yliopiston tutkijan vetämiin pajoihin ja luentoihin osallistui lähes 870 koululaista ja lukiolaista.

Turun Tutkijoiden yö jakautui aamupäivän ja illan ohjelmiin. Aamupäivä oli suunnattu suoraan koululaisille ja lukiolaisille, illan ohjelma oli kaikille avoin koko.

Normaalikoulun tapahtuman lisäksi aamupäivällä noin 400 ala- ja yläkoululaista vieraili Turun yliopiston eläinmuseossa.

Illan koko perheen tapahtumaan Yliopistonmäelle eläinmuseoon sekä Natura-rakennuksen tiloihin saapui lapsia, nuoria ja aikuisia niin eläinmuseon avoimiin oviin, eläin- ja kasvimuseon järjestämiin opastuksiin kuin Naturan aulaan luotuihin toiminnallisiin pisteisiin. Naturassa saattoi esimerkiksi luoda muovailuvahasta tieteelle aiemmin tuntemattoman sienen ja kuvata sen tieteelle, jutella tutkijoiden kanssa borrelioosista, puutiaisista ja sisällissodasta sekä pelata Vihan pitkät jäljet -hankkeen luomaa virtuaalista peliä, joka testaa omia arvovalintoja. Avoimilla luennoilla pureuduttiin vihapuheeseen ja sen juuriin sekä Amazoniaan ja Andeille suuntautuneiden tutkimusmatkojen antiin.

Tutkijoiden yö -tapahtumia on järjestetty vuodesta 2005 lähtien syyskuun viimeisenä perjantaina sadoissa kaupungeissa eri puolilla Eurooppaa. Turussa tapahtuma järjestettiin nyt neljättä kertaa.

Lisätietoja:
Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi