Turun Tutkijoiden yö ja Tieteen päivät menestys

30.09.2017

Turun yliopiston ja Åbo Akademin loppuviikosta järjestämät koko perheen tiedetapahtumat olivat menestys. Turun tuomiokirkossa perjantaina järjestetty Tutkijoiden yö houkutteli paikalle reilut 500 tieteestä kiinnostunutta. Lauantainen Tieteen päivät veti yliopistonmäelle vajaa 1 000 kuulijaa. Perjantaina tutkijat kohtasivat 800 koululaista joko heidän omissa kouluissaan tai yliopistoilla.

​Turun yliopiston tiedote 30.9.2017

Tutkijoiden yö oli osa Euroopan kattavaa Researchers’ Night -toimintamallia, jossa samaan aikaan 300 eurooppalaisessa kaupungissa tutkijat kertoivat ja keskustelivat työstään tieteestä kiinnostuneiden kanssa.

Turun Tutkijoiden yössä Turun yliopiston ja Åbo Akademin tutkijat pureutuivat kahteen suureen teemaan, elämään ja muutokseen. Paikaksi oli valittu tuomiokirkko muun muassa historiallisista syistä. Turun akatemian aikaan monet kirkonmiehet olivat myös tieteentekijöitä. Tutkijoiden yönä kirkkoon saapui reilut 500 kuulijaa. Alustusten jälkeen yleisö pääsi keskustelemaan tutkijoiden kanssa, ja yleisö innostuikin vilkkaaseen keskusteluun tutkijoiden kanssa.

Kävijät myös tutustuivat lisätyn todellisuuden sovellukseen, joka kuljetti vieraat 1500- ja 1600-luvun Turkuun. Sovelluksen teknisesti luoneet Turun yliopiston tutkijat kertoivat tekniikasta kävijöille.

Turun Tieteen päivillä perjantaina tutkijat vierailivat kouluissa sekä koululaiset Åbo Akademissa. Kolmisenkymmentä tutkijaa kohtasi noin 800 koululaista kertoen tutkimuksestaan ja tutkijan työstä.

Tieteen päivien päätapahtumaa vietettiin lauantaina Turun yliopiston päärakennuksessa. Leikkimielisessä tutkijoiden taistossa Science Battlessa suureen lasikuutioon suljetut tutkijat ratkoivat yleisön kysymyksiä. Useiden tutkijoiden yhteiset teemakeskustelut perehdyttivät Itämereen ja sitä uhkaaviin tekijöihin, kulttuurikeskusteluun, jossa pohdittiin ihmisen ja luonnon oikeuksia ristiriitatilanteessa sekä ihmisen muokkaukseen.

Tiloissa oli myös yhdeksän toiminnallista pistettä, joissa kävijät saattoivat muun muassa laskea silakan iän kuuloluusta, ratkoa riimukirjoituksella kirjoitettuja arvoituksia, tutkia vesinäytteitä ja tutustua Suomen historiaan.

Tutkijoiden yötä on tukenut EU:n Horizon 2020 -rahasto. Tieteen päiviä on tukenut Tieteen tiedotus ja Suomen kulttuurirahasto. Molemmat tapahtumat olivat osa Suomi 100 -juhlavuotta.

Medialle vapaasti käytettäviä kuvia tapahtumasta. Kuvaaja Hanna Oksanen/Turun yliopisto. https://seafile.utu.fi/d/8b1f3993418747cc9e83/

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi  p. 040 735 4858, Åbo Akademin viestintäpäällikkö Thurid Eriksson p. 0400 534430

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 30.09.2017 | Muokattu 30.09.2017