Turun yliopisto esittelee kestävää vesitaloutta alan kansainvälisessä huippukonferenssissa

20.11.2015

Turun yliopiston Technology Research Center (TRC) järjestää fooumin kestävästä vesitaloudesta kansainvälisessä tiedettä ja teknologiaa yhdistävässä huippukonferenssissa. Kestävään vesitalouteen ja kansainväliseen yhteistyöhön nojautuvassa Sustainable Water Management Forumissa on mukana suomalaisia yrityksiä sekä vesialan asiantuntijoita.

​Turun yliopiston tiedote 20.11.2015

Neljättä kertaa järjestettävä kansainvälinen ICIST (Integration of Science and Technology for Sustainable Development) -konferenssi järjestetään tänä vuonna Hanoissa. Konferenssiteemoina ovat biodiversiteetti, ruoka ja maatalousteknologia (biodiversity, food and agricultural technology). TRC:n Healthcare and Cleantech Innovation Unit on ollut aktiivisesti mukana järjestämässä ICIST -konferenssin vesiteemaa. Tapahtuma järjestetään 27.–28.11.2015.

– Kaakkois-Aasia on monta valtiota käsittävä väkirikas alue, jossa on keskimäärin nopeasti kasvava talous ja se on haastamassa Kiinaa tuotteiden valmistuspaikkana. Kaakkois-Aasiassa on Kiinasta ja Intiasta poikkeavat vahvuutensa ja ulkoisista eroista huolimatta melko yhtenäinen kulttuuri ja uskontojen kyky toimia yhdessä. Sikäläiset opiskelijat haluavat kiihkeästi oppia ja kehittää yhteiskuntiaan erityisesti kestävän kehityksen suuntaan, filosofian tohtori Timo Korpela kertoo.

Korpela on toiminut TRC:n asiantuntijana yli kaksikymmenvuotisen uransa jälkeen Turun yliopiston kansainvälisen bioteknlogialaboratorion  johtajana ja muun muassa luonut yhteyksiä Aasiaan. Korpelan mukaan tällä kertaa Vietnamissa järjestettävä konferenssi on tärkeä osa konferenssisarjaa, jolla pyritään eri Kaakkois-Aasian valtioiden kiinteään yhteistyöhön.

– Konferenssin taustalla oleva yhteisö on perustamassa Kaakkois-Aasiaan yhteistä yliopistoa, johon pyrimme saamaan suomalaisille oman erityisalueen, esimerkiksi ympäristöopetuksen ja -tutkimuksen, Korpela sanoo.

Turun yliopiston TRC:n yhtenä vesiteknologiaan liittyvänä tavoitteena onkin tehostaa yhteistyötä vesialan tutkimuksen ja kehityksen suunnalla. Tulevaisuuden haasteena on laajemman Euroopan ja Kaakkois-Aassian vesiyhteistyöverkoston luominen.

– Turun yliopistolla on pitkäaikaista vesialan tutkimusta ja osaamista sekä uudempia avauksia muun muassa vesidiagnostiikan saralla. Oma tiimini toimii China-Europe Water Platformissa (CEWP) ja koordinoi Suomen vedenlaadun vetovastuuta yhdessä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa. CEWP vastaa EU:n ja Kiinan vesialan yhteistyöstä, joten meillä on nyt monipuolinen vastuu vedenlaatuun liittyvästä yhteistyöstä EU:n ja Kiinan välillä. Vetovastuun myötä koordinoimme tutkimus- ja yritysyhteistyön lisäksi myös poliittista dialogia ja kanssakäymistä, TRC-yksikön johtaja Tuomas Valtonen sanoo.

CEWP:ssä on mukana kaksikymmentä EU-jäsenvaltioita kattaen näin suurimman osan EU:sta.

– Turun yliopistolla on tästä näkökulmasta ollut merkittävä kansainvälinen tehtävä vesialan asiantuntijoiden yhteen saattamisessa, ja haluamme lisätä tätä yhteistyötä myös tulevaisuudessa, toteaa Valtonen.

Valtonen toimii ainoana yliopistoedustajana Euroopan vesialan teknologiaplatformin WssTP:n hallituksessa, ja pääsee näin vaikuttamaan Euroopan vesialan tutkimusstrategioihin ja tuleviin painotuksiin.

Turun yliopiston TRC avustaa ICIST-konferenssin suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä yhteistyössä usean paikallisen toimijan kanssa, muun muassa Hanoin Ministry of Agriculture and Rural Development:n kanssa. Konferenssisarjan pääjärjestäjä on professori Kasem Soytong Bangkokin Kuninkaallisesta yliopistosta.Professori Soytong arvostaa Suomea, ja hän on esitelmöinyt aiemmin myös Turun yliopiston TRC:ssä.

Lisätietoja:
ICIST-konferenssin viralliset WWW-sivut: http://icist2015.weebly.com/