Turun yliopisto ja Food & Fun tarjoavat lapsiperheille tietoa ruoan hyvinvointivaikutuksista

26.09.2014

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus perusti Food & Fun -tapahtuman kanssa uuden Lapsi, ruoka ja hyvinvointi -verkoston. Turun yliopisto on mukana myös 1.–5.10. järjestettävän Food & Fun Turku -tapahtuman ohjelmassa.

​Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus (FFF) ja Food & Fun -tapahtuma päättivät yhdistää voimansa lisätäkseen tietoisuutta ruoan hyvinvointivaikutuksista lasten arjessa. Valtakunnallisesti ainutlaatuinen Lapsi, ruoka ja hyvinvointi -verkosto perustettiin 23.9.2014 Turun yliopiston Teutorissa pidetyssä asiantuntijoiden työpajassa.

Verkostossa on mukana edustajia Lastensuojelun keskusliitosta, Valtion ravitsemusneuvottelukunnasta, Turun seudun kiinteistöpalvelu Oy:sta, Turun yliopiston FFF:sta, Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus Cyri:sta ja Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksesta. Verkoston tarkoituksena on lisätä osapuolten käytännönläheistä yhteistyötä. Lapsi, ruoka ja hyvinvointi -verkostoa laajennetaan mahdollisesti jo ensi vuoden aikana.

Food & Fun -tapahtumassa Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus on edustettuna raadissa, joka valitsee vuoden 2014 Food & Fun -menun. Lisäksi FFF toimittaa osana Varsinais-Suomen ruokaketjun kehittämishanketta (VARRU) Arkean koulujen ja päiväkotien ruokasaleihin sekä opiskelija- ja työpaikkaruokaloihin materiaalia, jossa esitellään Varsinais-Suomen monipuolista ruoantuotantoa sekä kerrotaan ensimmäisen festivaalipäivän street food -annoksen matkasta lautaselle. Koululaiset, opiskelijat ja työntekijät saavat tietoa alueen ruoantuotannosta, elintarvikealan opiskelumahdollisuuksista ja ruoan tekijöistä.

Koulujen ja päiväkotien ensimmäisen festivaalipäivän siikaruisburgeri on todellista lähiruokaa. Siikapihvin kala tulee Saaristomereltä, se massataan Turun satamassa ja pihvin paistaa turkulainen S. Wallin. Ruisleivän leipoo mynämäkeläinen Leipomo Verainen ja suurin osa siinä käytetystä rukiista on kasvatettu Varsinais-Suomessa.

Islannista Turkuun rantautunut Food & Fun -tapahtuma tuo kansainväliset keittiömestarit yhdeksään turkulaisravintolaan luomaan omat menunsa saariston raaka-aineista. Tapahtuman osana myös turkulaiset oppilaat tutustuvat eri tavoin ruokakulttuuriin. Islannissa Food & Fun -tapahtumaa on järjestetty jo 13 vuoden ajan. Tapahtuma järjestetään Suomessa nyt ensimmäistä kertaa.

Luotu 26.09.2014 | Muokattu 26.07.2021