Turun yliopisto johtavassa asemassa EU-rahoitteisessa uusmaterialismi-verkostossa

05.05.2014

Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos on merkittävässä roolissa nelivuotisessa uusmaterialismi-verkostohankkeessa, joka ylläpitää ja kehittää alan Euroopan sisäistä yhteistyötä ja liikkuvuutta sekä pyrkii vahvistamaan sen kansainvälistä asemaa.

Turun yliopiston tiedote 5.5.2014

​Hanke on nimeltään ”New Materialism: Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter’”. Hanke on pitkäaikaisen eurooppalaisen yhteistyön tulos. Yhteistyömaita verkostossa on tällä hetkellä 17. Hankkeen avajaistilaisuus oli Brysselissä keskiviikkona 23.4. 2014.

– Uusmaterialismi on monitieteinen teoreettinen ja metodologinen suuntaus, joka on viime vuosina noussut kansainvälisesti merkittävään asemaan humanistisessa ja yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa, hankkeen maakoordinaattorina toimiva Katve-Kaisa Kontturi kertoo.

Uusmaterialismi kehottaa ottamaan huomioon materian toimijuuden. Se etsii käytäntöjä ja käsitteitä, jotka huomioisivat maailman materiaalisen luonteen oli kyse taloudellisesta, ekologisesta ja identiteettipoliittisesta kriisiytymisestä tai taiteiden roolista hyvinvoinnissa.

Hankkeen kotipaikka on Utrecht ja sitä puheenjohtaa Iris van der Tuin. Postdoc-tutkijat Milla Tiainen ja Katve-Kaisa Kontturi toimivat hankkeen johtokunnassa. Dosentti Visa Immonen ja tutkijatohtori Ilona Hongisto toimivat johtokunnan varajäseninä. Kontturi, Tiainen ja Hongisto johtavat myös hankkeen tutkimustyöryhmiä.

Hanke jatkuu vuoteen 2018 asti ja sen vuosittainen budjetti on noin 130 000 euroa.  Summalla rahoitetaan konferensseja, kokouksia, työryhmätyöskentelyä, intensiivikursseja sekä lyhytaikaisia tutkijavaihtoja ja vierailuita.

Uusmaterialismi-verkostohankkeen rahoittaja on COST (European Cooperation in Science and Technology). COST rahoittaa hankkeita, jotka integroivat eurooppalaista, kansallisesti rahoitettua tutkimusta ja pyrkivät vahvistamaan Euroopan kansainvälistä kilpailukykyä. COST arvioi, että kokonaisuudessaan uusmaterialismi-verkoston yhteisrahoitus on noin 60 miljoonaa euroa.

Luotu 05.05.2014 | Muokattu 20.07.2021