Turun yliopisto juhlii tohtoreitaan kolmipäiväisellä promootiolla

25.05.2015

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteinen tohtoripromootio järjestetään 28.–30.5.2015. Juhlassa vihitään 12 kunniatohtoria ja 110 tohtoria.

​Turun yliopiston tiedote 25.5.2015

Tohtoripromootio alkaa torstaina 28.5. miekanhiojaisilla. Tieteen miekat hiotaan kuohuviinillä kostutetuilla tahkoilla yliopiston päärakennuksen aulassa alkaen klo 19.

Varsinainen promootioakti järjestetään Turun konserttitalolla perjantaina 29.5. alkaen klo 12. Aktin jälkeen juurivihityt tohtorit lähtevät konserttitalolta noin kello 15 akateemisessa kulkueessa kohti tuomiokirkkoa ja siellä pidettävää jumalanpalvelusta. Tämän jälkeen juhlaväki siirtyy promootiopäivällisille Turun linnaan sekä tanssiaisiin VPK:n talolle.

Kolmipäiväiset juhlat päättää lauantain purjehdus Naantaliin, jossa nautitaan päättäjäislounas.

Kunniatohtorit luennoivat ennen miekanhiojaisia

Kunniatohtorit ovat eri tieteenalojen akateemisesti ansioituneita yhteistyökumppaneita sekä Turun yliopiston toimintaa edistäneitä yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Kunniatohtoreiksi vihitään muiden muassa korkeimman oikeuden presidentti, vuoden vaihteessa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomarina aloittava Pauliine Koskelo sekä puolustusvoimain komentaja, kenraali Jarmo Lindberg.

Kunniatohtorit pitävät miekanhiojaisten alla kaikille avoimia juhlaluentoja.

Yhteiskuntatieteellisen tiedekunta
Psykologian kunniatohtori, Radboudin yliopiston (Alankomaat) emeritusprofessori Marinus Voetenin Studia Generalia, keskiviikkona 27.5. kello 10.15–11.45 Calonia (Caloniankuja 3), Cal3 -salissa.

Valtiotieteiden kunniatohtori, Kööpenhaminan yliopiston (Tanska) professori Ole Waeverin luento aiheesta Global security in the post-western world yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa torstaina 28.5. kello 10.15–11.45.

Kasvatustieteiden tiedekunta
Kunniatohtoreiden yhteinen Studia Generalia Caloniassa (Caloniankuja 3) Cal3-salissa keskiviikkona 27.5. klo 13.15–14.45. Luennon pitävät Helsingin yliopiston emeritaprofessori Sirkka Ahonen sekä professori Johann Gruber Regensburgin yliopistosta Saksasta.

Lääketieteellinen tiedekunta
Kunniatohtoreiden yhteinen Studia Generalia Medisiinan (Kiinamyllynkatu 10) Osmo Järvi -salissa torstaina 28.5. kello 10.00–12.00. Lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoreiksi on kutsuttu yhdysvaltalainen lastentautiopin professori W. Allan Walker sekä italialainen sisätautiopin professori Ele Ferrannini.

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunta
Tiedekunnan kunniatohtoreiden yhteinen Studia Generalia Educariumin (Assistentinkatu 5) Edu1-salissa torstaina 28.5. kello 11.00–13.00. Tiedekunta on kutsunut kunniatohtoreikseen professori Makoto Komiyaman Tsukuban yliopistosta Japanista sekä professori Gunter Schneiderin Karolinska Instituutista Ruotsista. Professori Makoto Komiyaman aiheena on Design of chemical tools for future biology and biotechnology ja professori Gunter Schneiderin aiheena Convergent evolution of oxygen activation mechanisms in polyketide biosynthesis.

Oikeustieteellisen tiedekunta
Tiedekunnan kunniatohtorin, korkeimman oikeuden presidentin Pauliine Koskelon Studia Generalia Oikeusvaltion ongelmakohtia Suomessa  Caloniassa (Caloniankuja 3) Calonia 4 -salissa torstaina 28.5. kello 11.15–12.00.

Turun yliopisto järjestää promootioita noin kahden vuoden välein. Promootioperinne juontaa juurensa keskiaikaisen yliopiston itsehallintoa korostavista seremonioista. Promootiojuhlallisuuksissa akateeminen perinne edustaa jatkuvuutta – tämän päivän tieteen ja korkeamman sivistyksen sidosta vanhaan eurooppalaiseen sivistykseen.

Ensimmäinen Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio pidettiin vuonna 1927.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kaikkia juhlallisuuksia. Miekanhiojaiset on hyvä tilaisuus tavata kunniatohtoreita ja muita promovoitavia tohtoreita.
Luotu 25.05.2015 | Muokattu 03.08.2021