Turun yliopisto julkaisee professoriluennot podcasteina

09.02.2018

Turun yliopisto ryhtyy julkaisemaan professoriluennot podcasteina. Professoriluennot ovat uuden professorin yleistajuisia puheenvuoroja tieteenalastaan ja hänen omasta tutkimuksestaan. Turun yliopistossa professoriluennon pitää jokainen vähintään viiden vuoden työsuhteeseen otettava uusi professori.

​Turun yliopiston tiedote 9.2.2018

Professoriluennot on tallennettu viime syyskuusta alkaen. Nyt yliopisto ryhtyy julkaisemaan kerran viikossa yhden luennon. Sarjan avaa poliittisen historian professori Louis Clerc, jonka aiheena oli Kleio anarkiassa –  Näkökulmia kansainvälisten suhteiden ja ulkopolitiikan historiantutkimukseen.

– Samalla kun kansainvälisten suhteiden historia on laajentanut tarkastelunsa muihinkin kuin vain valtiollisiin toimijoihin, se on kiinnittänyt huomionsa politiikan lisäksi muun muassa kulttuuriin, eri toimijoiden mielikuviin ja psykologiseen ympäristöön sekä myös talouteen. Historioitsija pyrkii ymmärtämään poliittisia, sosiaalisia ja kulttuurisia olosuhteita sekä tunnetiloja, joissa menneisyyden ihmiset ovat toimineet. Refleksinomainen halu ymmärtää ilmiöitä ja tapahtumia laajasti ja oikeissa asiayhteyksissään, niin menneisyydessä kuin nykyajassakin, on tietynlainen tapa suhtautua maailmaan, Clerc toteaa podcastissa.

Professoriluentojen podcastit löytyvät yliopiston nettisivuilta osoitteesta www.utu.fi/professoriluennot.

Professoriluennot ovat kaikille avoimia tilaisuuksia, joissa 2–4 eri alan professoria pitää kukin 15 minuutin yleiskielisen esityksen. Professoriluentoja pidetään keskiviikkoisin noin kerran kuukaudessa. Tarkemmat  ajankohdat sekä tiedot luennoivista professoreista ja heidän luentojensa otsikot löytyvät yliopiston kalenterista www.utu.fi/tapahtumat.

Lisätietoja; Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi

Luotu 09.02.2018 | Muokattu 09.02.2018