Turun yliopisto käynnistää työterveyshuollon henkilöstölle uuden asetuksen vaatiman täydennyskoulutuksen

24.03.2014

Turun yliopiston työterveyshuolto käynnistää työterveyshuollossa työskentelevien lääkäreiden, terveydenhoitajien ja muun työterveyshuollon ammattihenkilöstön täydennyskoulutuksen. VANTTI-täydennyskoulutusohjelma on vastaus vuoden 2014 alussa voimaan tulleeseen työterveyshuollon asetukseen, joka edellyttää myös osa-aikaisesti työterveyshuollossa työskenteleviltä täydennyskoulutusta.

​Turun yliopiston tiedote 24.3.2014

Vuoden alussa voimaan tullut uusi työterveyshuollon asetus toi uusia vaatimuksia työterveyshuollossa toimivien terveydenhuollon ammattihenkilöiden täydennyskoulutuksesta. Jatkossa myös osa-aikaisesti työterveyshuollossa toimivilla lääkäreillä tulee olla 15 opintopisteen työterveyshuollon täydennyskoulutus. Koulutus tulee hankkia viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun henkilö siirtyy työterveyshuollon tehtäviin.

– Täydennyskoulutuksen tarve on suuri, sillä Suomessa osa-aikaisesti työterveyshuollossa työskentelee vähintään tuhat lääkäriä, työterveyshuollon professori Tuula Putus sanoo.

Päätoimisesti, yli 20 h/ viikossa, toimivien lääkäreiden tulee olla työterveyshuollon erikoislääkäreitä tai työterveyshuoltoon erikoistuvia lääkäreitä. Vantti-täydennyskoulutusohjelma kelpaa myös erikoislääkärikoulutuksen teoreettiseen kurssimuotoiseen koulutukseen.

Sosiaalialan ammattilaisille ja kouluterveydenhuollon henkilökunnalle tarkoitettu Vantti-koulutus käynnistyy jo kevään 2014 aikana, työterveyslääkäreiden ja -hoitajien kurssiohjelma käynnistyy tulevana syksynä.

– Tähän mennessä yliopistot ovat järjestäneet työterveyshuollossa perusopetusta ja erikoislääkärikoulutusta, mutta se välimaaston täydennyskoulutus on ollut pääosin yhdistyksillä ja erilaisilla kaupallisilla toimijoilla. VANTTI on yliopiston vastaus asetuksen synnyttämään täydennyskoulutustarpeeseen, Putus kertoo.

Myös VANTTI-koulutuksen kurssit ovat maksullisia.

Luennoitsijat tulevat Turun yliopistosta ja Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiistä sekä muualta Suomesta ja Pohjoismaista. Koulutusohjelma toimii yhteistyössä Turun yliopiston työtieteiden keskuksen kanssa. Soveltuvin osin kursseja voidaan hyväksyttää myös muiden erikoisalojen kuin työterveyshuollon teoreettisiin opintoihin.

Luotu 24.03.2014 | Muokattu 19.07.2021