Turun yliopisto myy tietotekniikan koulutusohjelman Vietnamiin ensimmäisenä Suomessa

27.03.2018

Vietnamin Ho Chi Minh Cityn kansallinen yliopisto on ostanut Turun yliopistolta kolmevuotisen kandidaattitasoisen tutkintokoulutuksen kyberturvallisuuden tietotekniikassa. Ohjelma on ensimmäinen koulutusvientinä toteutettava tietotekniikan koulutusohjelma Suomessa.

​Turun yliopiston tiedote 27.3.2018

Vietnam National University Ho Chi Minh City (VNUHCM) ja Turun yliopiston osaomistama Finland University ovat sopineet kyberturvallisuuden tietotekniikan tilauskoulutuksesta. Sopimus on viisivuotinen ja kolmevuotinen tutkinto-ohjelma tähtää tekniikan kandidaatin tutkintoon. Koulutuksen toimittaa Turun yliopisto.
VNUHCM on yksi Vietnamin suurimmista yliopistoista ja se tarjoaa monitieteisiä tutkinto-ohjelmia mm. humanistisilla, luonnontieteellisillä ja oikeustieteellisillä aloilla.

Vietnamissa on kasvava tarve tietotekniikan ja etenkin kyberturvallisuuden osaajille, ja VNUHCM:n tietotekniikan koulutusohjelman kehittämiseen haettiin avuksi akateemista osaamista ulkomailta. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologioiden laitos, jossa tietoturva-alan tutkimus ja opetus ovat merkittäviä painopistealoja. Yliopistojen yhteistyönä toteutettava tietotekniikan kandidaattikoulutus painottuu kyberturvallisuuteen ja tietoturvajohtamiseen ja se räätälöidään vietnamilaisten tarpeisiin.

Opintoja Vietnamissa ja Suomessa

Tutkinto on tarkoitus suorittaa kolmen vuoden aikana, aluksi Vietnamissa ja lopuksi Suomessa.

– Neuvottelujen aikana totesimme yhdessä, että niin sanottu 2+1 -malli on paras tapa toteuttaa juuri tämä tutkintokoulutus. Opiskelijat opiskelevat kaksi ensimmäistä vuotta Vietnamissa paikallisten opettajien opettamana ja Turun yliopiston opettajien opastamana. Turun yliopiston opettajat tekevät tuolloin Vietnamiin opetusvierailuja, ja opetuksessa käytetään hyväksi sähköisiä oppimisympäristöjä. Kolmantena vuonna opiskelijat tulevat Turkuun suorittamaan tutkinnon loppuun laitoksellamme, kertoo dosentti Seppo Virtanen Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologioiden laitokselta.

Tutkinnon suunnittelussa hyödynnettiin laitoksen omassa kansainvälisessä tietoturvallisuuden ja kryptografian maisteriohjelmassa hankittua asiantuntemusta ja kokemusta. Yliopiston opetusryhmä koostuu kyberturvallisuusteknologian, matemaattisen kryptografian ja tietoturvajohtamisen asiantuntijoista.

– Tietoturva on tärkeää kaikissa yhteiskunnissa ja alan koulutukselle on valtava kysyntä. Tietoturvallisuusalalla on hyvät työllisyysnäkymät, ja tämän ohjelman kautta koulutamme uusia osaajia Vietnamiin sekä muualle maailmaan, sanoo koulutusvientikoordinaattori Ari Koski Turun yliopistosta.

Tulevaisuuden osaajia Vietnamiin

Koulutusohjelma on Finland Universityn ensimmäinen koulutusvientisopimus tietotekniikan alalla Vietnamissa ja tärkeä merkkipaalu maiden välisessä tieteellisessä yhteistyössä.

– Nyt syntynyt sopimus on osa suurempaa kokonaisuutta. Kansainvälistyminen on erittäin tärkeää alan kehittymiselle. Tämä on tärkeä uusi avaus, josta on hyötyä niin molemmille yliopistoille kuin maillekin, toteaa Virtanen.

– Turun yliopisto on panostanut koulutusvientiin jo hyvän aikaa, ja olemme aiemmin kyenneet myymään varsinkin brändiltään erinomaista suomalaista opettajankoulutusta. Tietotekniikan koulutuksemme on ollut hyvin kansainvälistä jo pitkään, ja nyt saimme hyvän avauksen myös tietotekniikan tilauskoulutuksellemme, iloitsee professori Tapio Salakoski, Turun yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan dekaani.

Kandidaattikoulutus on ensimmäinen tietotekniikan ja tietoturva-alan koulutusvientinä toteutettava koulutusohjelma Suomessa. Aiemmin Turun yliopisto on sopinut jo käynnissä olevan opettajankoulutuksen kandidaattiohjelman tilauskoulutuksesta Namibialaisen NSFAF-säätiön kanssa.

Lisätietoja:
dosentti Seppo Virtanen