Turun yliopisto näkyy ja kuuluu Turun Kirja- ja Tiedemessuilla 2.–4.10.

01.10.2015

Turun yliopisto on messuilla mukana jälleen näyttävästi kahdella osastolla ja omalla Tieto-lavaohjelmalla. Lisäksi perjantaina 2.10. Tieteen iltakoulussa Panimoravintola Koulussa pohditaan tutkijoiden kanssa tulevaisuuden ruokaa ja ruokakulttuuria.

​Turun yliopiston tiedote 1.10.2015

Yliopiston kirjasto esittelee osastollaan toimintansa historiaa ja nykypäivää - ja samalla sen moninaisia rooleja ja palveluja sekä yliopistolaisille että kaupunkilaisille. Osastolla voi tutustua pienpainatteisiin 1920–1930 -luvuilta sekä Volter Kilven ainutlaatuiseen, kirjastolle lahjoitettuun kotikirjastoon.

Esittelyssä on myös kirjaston uusi sähköinen palveluportaali historiasta, sukututkimuksesta tai vaikkapa puutarhanhoidosta kiinnostuneille.

Videon ja kuvan keinoin kerrotaan myös kirjaston uusista tiloista yliopistolaisten ja kaupunkilaisten moderneina oppimisympäristöinä ja kohtauspaikkoina. Osastolla kerätyistä kirjastomuistoista on luvassa oma näyttely myöhemmin lukuvuonna, ja keräykseen osallistuneiden kesken arvotaan yliopistotuotepalkintoja.

Lapin tutkimuslaitos Kevon osastolla eläviä hallamittareita

Turun yliopistolla on Suomessa tutkimusta Saaristomeren Seilistä aina Utsjoen Kevolle.

Yliopiston ympäristöntutkimuskeskukseen kuuluva Lapin tutkimuslaitos Kevo tuo tänä vuonna messuille näyttävästi omia tutkimushankkeitaan - ja tuulahduksen Lapin subarktista luontoa.

Tiedemessuilla osastolla B5 voi tutustua muun muassa siihen, miten Kevolla tutkitaan lintujen saalistamista tai pöntöissä pesivien lintulajien pesintää.

Osastolla voi tunnistaa Lapin eläimiä ja tutustua eläviin, messuja varten kasvatettuihin hallamittarin perhosiin. Osastolla voi myös testata Lapin luonnon tietämystä leikkimielisessä 1x2 -visassa.

Asiantuntijahaastatteluissa ajankohtaisia aiheita

Turun yliopisto järjestää ohjelmaa Tietolavalla B-hallissa joka päivä klo 10.30–11.30.

PE 2.10.
10.30 Millaista on tutkijan arki arktisilla alueilla?
Biologian opiskelija Katariina Vuorinen ja tutkimusteknikko Tommi Andersson, Lapin tutkimuslaitos Kevo
11.00 Risteily Pohjoisnavalle? Matkailun ja merenkulun mahdollisuudet ja haasteet arktisilla alueilla.
Yksikön päällikkö Sari Repka, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus / MERMAID-hanke

LA  3.10.
10.30 Rajaton pohjoinen - kulttuuri, jota valtioiden rajat eivät sido.
Kansatieteen professori Helena Ruotsala
11.00 Millainen on tulevaisuuden Lappi – viekö globaalimuutos porot ja saamelaiset? Nordic Centre of Excellence Tundra -huippuyksikön johtaja, maantieteen professori Jukka Käyhkö

SU 4.10.
10.30 Suomalaiset metsämarjat - luonnosta terveyttä tieteen tuella.
Biokemian professorit Heikki Kallio ja Baoru Yang
11.00 Hirvieläimet ja me. Hirvien ja porojen rooli suomalaisten elämässä ja metsiemme ekosysteemissä.
Asemanjohtaja Otso Suominen, Lapin tutkimuslaitos Kevo

Yliopiston tutkijat ja asiantuntijat ovat mukana messuilla myös muiden lavojen ohjelmassa, sekä haasateltavina että haastattelijoina.

Syö sirkkaa!

Miksi joku maistuu hyvältä, toinen pahalta? Miksi minä maistan jonkun maun pahana, sinä hyvänä? Syömmekö pian hyönteisiä? Mitä on tulevaisuuden ruoka? Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia perjantaina 2.10. klo 19.30–21.00 Panimoravintola Koulun Historia-luokassa pidettävässä keskustelutilaisuudessa: ”SYÖ SIRKKAA – ja muita ruokasuosikkeja ja -inhokkeja”.

Keskustelijoina ovat akatemiatutkija Mari Sandell (Turun yliopisto, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus), kehitysjohtaja Olli Hietanen (Turun yliopisto, tulevaisuuden tutkimuskeskus) ja kokki, culinary designer Antti Nurkka. Juontajana toimii Reetta Kettunen. Tilaisuuden järjestävät Turun yliopisto, Tieteen päivät ja Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta.

Luotu 01.10.2015 | Muokattu 06.08.2021