Turun yliopisto panostaa Indonesia-yhteistyöhön – koulutusvientiä tuetaan kielikoulutuksella

22.09.2017

Turun yliopiston osaomistama Finland University tuo 25.–29.9. indonesialaisryhmän tutustumaan suomalaiseen varhaiskasvatukseen ja terveydenhuoltoon. Koulutusviennin tueksi käynnistetään tiistaina 26.9. myös Bahasa Indonesian alkeiskurssi, jonka avajaistilaisuuteen osallistuu edustus Indonesian Suomen suurlähetystöstä.

Turun yliopiston tiedote 22.9.2017

Turkuun saapuu viikolla 39 koulutusviennin puitteissa seitsemän hengen indonesialaisryhmä kouluttautumaan ja oppimaan suomalaisesta äitiys- ja lastenneuvolatoiminnasta sekä varhais- ja esiopetuksesta. Koulutus toteutetaan yhdessä usean Terveyskampus Turku -toimijan kanssa.

Ryhmä tutustuu vierailun aikana muun muassa synnytyssaliin, keskolaan, neuvolaan ja päiväkotiin. Koulutusvierailu on osa Turun yliopiston terveys- ja lääketieteen alan koulutusviennin uusia avauksia. Indonesia on yksi Finland Universityn koulutusviennin pääkohdemaista.

– Indonesiassa esimerkiksi odottavista äideistä jopa 60 % kärsii anemiasta, ja lisäksi äitien ja vastasyntyneisyyden kuolleisuus on korkea. Pyrimme tällä avauksella osoittamaan, että koulutuksen avulla ja esimerkiksi neuvolajärjestelmän kehittämisen konsultaatiolla voidaan saada aikaan merkittäviä parannuksia jopa maatasolla. Tavoitteena on saada merkittäviä hankkeita alkuun tämän aihepiirin ympärille, sanoo Finland Universityn johtaja Pasi Kaskinen.

Indonesia-yhteistyön tueksi Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskus tarjoaa syksyllä yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia Bahasa Indonesian kieltä. Bahasa Indonesiaa käyttää yli 200 miljoonaa ihmistä päivittäin.

Alkeiskurssilla opitaan kielen perusteet ja samalla tutustutaan alueen monimuotoista kulttuuriin ja historiaan. Opettajana kurssilla toimii Rosita Rahma, joka saapuu Indonesiasta vetämään kurssia.

– Halusimme antaa henkilökunnalle ja opiskelijoille mahdollisuuden tutustua uuteen ei-eurooppalaiseen kieleen ja oppia Indonesian historiasta ja kulttuurista. Turun yliopistolla on myös vaihto-ohjelmia alueen yliopistojen kanssa, joten kurssi palvelee myös mahdollisia vaihtoon lähtijöitä, kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelson tiivistää.

Kieli- ja viestintäopintojen keskus tukee Turun yliopiston koulutusvientiä tarjoamalla kieli- ja viestintäkoulutusta sekä asiantuntijuutta kulttuurienvälisessä kommunikaatiossa monille käynnissä oleville projekteille.

– Bahasa Indonesian kurssin lisäksi olemme tarjonneet esimerkiksi Raumalla kieli- ja viestintäkokonaisuuksia namibialaisille kandivaiheen opiskelijoille. Meillä oli myös tärkeä rooli 25 saudiopettajan kielikoulutuksessa kolmen kuukauden intensiivikurssilla viime kesänä. Saudiopettajien kanssa on luvassa ensi vuonna myös laajempi kielikoulutusprojekti, Nelson kertoo.

Bahasa Indonesian kurssin avajaistilaisuus järjestetään tiistaina 26.9. klo 12.00 Yliopistonmäellä, Agora-rakennuksen 2. kerroksessa kieli- ja viestintäopintojen keskuksen hallintokäytävän aulassa. Seremoniaan osallistuu rehtori Kalervo Väänänen ja vararehtori Riitta Pyykkö sekä edustus Indonesian Suomen suurlähetystöstä.

Lisätietoja kielikoulutuksesta:
Michael Nelson, johtaja, kieli- ja viestintäopintojen keskus, Turun yliopisto, +358 2 333 5952, micnel@utu.fi

Lisätietoja koulutusviennistä:
Ari Koski, koulutusvientikoordinaattori, Turun yliopisto, +358 50 329 3620, arikos@utu.fi

Finland University on Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopiston sekä Åbo Akademin yhteinen koulutusvientiorganisaatio, jolla on parhaillaan hankkeita Kaakkois-Aasiassa, Kiinassa, Persianlahden alueella ja Latinalaisessa Amerikassa.

Finland University vastaa jäsenyliopistojensa kansainvälisten koulutushankkeiden ja englanninkielisten maisteriohjelmien myynnistä ja markkinoinnista. Finland University tarjoaa koulutusratkaisuja yksilöille sekä yksityisille ja julkisille instituutioille (mm. yliopistot, ministeriöt ja virastot, säätiöt, yritykset) ympäri maailmaa.

Luotu 22.09.2017 | Muokattu 22.09.2017