Turun yliopisto tuo tutkitun tiedon Kirjamessuille

01.10.2017

Turun yliopisto tuo Turun kirjamessuille sekä tutkijapuheenvuoroja että mahdollisuuden perehtyä suomen murteisiin ja yliopiston tarjoamaan aikuiskoulutukseen. Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus on mukana moniaistisella metsällään kirjamessujen kanssa samaan aikaan järjestettävillä Ruoka- ja Viinimessuilla.

​Turun yliopiston tiedote 2.10.2017

Turun yliopiston B-halliin luomalla B7-osastolla kysytään: Tunnistatko suomen kielen eri murteet? Kävijät voivat kuunnella lauseopin arkiston murrenäytteitä sekä yrittää tunnistaa vihjeiden avulla suomen kielen viisi tärkeintä murrealuetta. Osastolla on tavattavissa suomen - ja myös muiden kielten - tutkijoita ja opiskelijoita kertomassa ja keskustelemassa kielten tutkimuksesta ja opetuksesta Turun yliopistossa.

A-hallissa osastolla A70 esittäytyy yliopiston aikuiskoulutus. Avoimeen yliopisto-opetukseen sisältyy opintoja kaikista yliopiston tiedekunnista ja Turun kauppakorkeakoulusta, myös joustavina verkko-opintoina. Täydennyskoulutus tarjoaa monipuolisesti eri alojen asiantuntijuutta kehittävää koulutusta sekä räätälöityjä koulutus- ja kehittämisohjelmia. Uutta koulutustarjontaa yliopistossa edustavat erikoistumiskoulutukset, jotka edistävät työelämässä jo toimivien asiantuntijoiden ammatillista kehittymistä.

B-hallin TIETO-lavalla on yliopiston tutkijoita haastateltavina joka päivä. Perjantaina 6.10. kello 12 alkaen tutkija Kimi Kärki sekä populaarikulttuurin historian dosentti Kari Kallioniemi pohtivat, onko oikeaa ja väärää musiikkia ja miten äänimaisemamme on muuttunut. Kello 12.20 lavalle saapuu muun muassa tervehtimiskulttuuria tutkinut kulttuurihistorioitsija, filosofian tohtori Annakaisa Suominen kertomaan erilaisista tavoista. Kello 12.40 teemaksi nostetaan rasismi ja inhimillinen ajattelu. Aiheesta kertoo Rasismi ja filosofia -teoksen toimittaja, filosofian tutkija Jani Sinokki.

Lauantaina 7.10. kello 12 murteita tutkinut Suomen kielen ja suomalais-ugrilainen kielentutkimuksen yliopistonlehtori Tommi Kurki ja lauseopin arkiston murrekorpuksista vastaava erikoistutkija Nobufumi Inaba keskustelevat yhden maan tuhansista tavoista puhua. Kello 12.30 kotimaisen kirjallisuuden dosentti Kati Launis ja sosiologian akatemiatutkija Suvi Keskinen pohtivat, kenen ääntä me kuuntelemme. Launis kertoo lauantaina kello 15.20 alkaen Jukola-lavalla tuoreesta teoksestaan, jossa pääosassa ovat Turun yliopistossa sen alkuaikoina opiskelleet Hiiskun sisarukset.

Sunnuntaina 8.10. kello 12 psykiatrian tohtorikoulutettava Dagfinn Majeskog ja uskontotieteen opiskelija Aatu Poutanen keskustelevat pään sisällä kuuluvista äänistä. Kello 12.30 pohditaan, kykenemmekö oppimaan useita vieraita kieliä? Aiheesta keskustelevat fonetiikan apulaisprofessori ja Learning, Age and Bilingualism -laboratorion johtaja Maija S. Peltola ja aivotutkija, psykiatrian professori Hasse Karlsson.

Sunnuntaina 8.10. Kirjamessujen Eino-tilassa julkaistaan myös Turun yliopiston kansatieteen oppiaineen ja Lempiäisten sukuseuran yhteisjulkaisu Sukupolvien äänet. Julkistamisen jälkeisessä paneelikeskustelussa pureudutaan teoksen sisältöön myös lapsuus- ja nuoruusmuistoihin sukukirjan keskeisimpänä lähteenä.

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen moniaistinen metsä löytyy D-hallista, osaston numero on D16. Keskuksen tutkimusjohtajan Anu Hopian tuore Hyppysellinen tiedettä julkaistaan kirjamessuilla sunnuntaina kello 10.

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi

**

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet