Turun yliopisto yhteistyöhön Elomatic Oy:n kanssa

27.04.2017

Turun yliopisto on tehnyt sopimuksen Elomatic Oy:n kanssa yrityksen historian kirjoittamisesta ja toimittamisesta. Elomatic Oy täyttää 50 vuotta vuonna 2020. Tavoitteena on kirjoittaa ihmisten tarinat osaksi yritystoiminnan vaiheita.

​Turun yliopiston tiedote 27.4.2017

Turussa pääkonttoriaan pitävä Elomatic on suomalainen suunnittelu- ja konsulttitoimisto, joka työllistää yli 800 työntekijää ja toimii 80 maassa. Turun yliopiston kulttuurihistorioitsijoiden toteuttamassa, huhtikuussa käynnistyneessä hankkeessa rakennetaan laaja kokonaiskuva Elomaticin historiasta siten, että teoksen kautta avautuu näköala yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin muutoksiin viimeisen puolen vuosisadan aikana. Tavoitteena on ammentaa aineistoa myös muistitiedosta ja kirjoittaa ihmisten tarinat osaksi yritystoiminnan vaiheita. Teoksen kirjoittavat ja toimittavat FM Petri Lavonen ja FT Silja Laine.

– Historiahanke on meille tärkeä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen projekti, toteaa hanketta Turun yliopistossa johtava akatemiaprofessori Hannu Salmi.

Myös Elomatic Oy:lle hanke on merkittävä.

– Olemme aiemmin tukeneet Turun yliopiston kauppatieteellistä tutkimusta. Tällä tilaushistoriahankkeella Elomatic Oy haluaa paitsi saada yhtiön menestyksellinen historia dokumentoitua myös tukea yliopiston vahvaa osaamista humanistisen tutkimuksen puolella, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Olli Manner sanoo.

Turun yliopiston kulttuurihistorioitsijat ovat kehittäneet tilauskirja- ja tilaustutkimustoimintaa 1990-luvun lopulta lähtien. Toteutetut hankkeet sisältävät muun muassa Turun Osuuskaupan 100-vuotishistorian (2001), Elisa Communications Oyj:n 120-vuotishistorian (2002) ja Uudenkaupungin sotien jälkeisen ajan historian (2012).

Kuvituskuva median käyttöön. Kuva: Elomatic Oy
Kuvateksti: Ennen tietokoneiden aikaa suunnittelijat rakensivat suunniteltavasta kohteesta muovimallin mittakaavassa. Elomaticin suunnittelijat töissä vuonna 1980.

Petri Lavonen, k&h-tilauskirjat, kulttuurihistoria, p. 050 351 9186
Olli Manner, Elomatic Oy, p. 0400 524 843