Turun yliopistolla pelitapahtuma ja Lasten yliopisto 9.4.

01.04.2016

Lauantaina 9.4.2016 Turun yliopistolla on monipuolista ohjelmaa kaiken ikäisille. Lasten yliopistossa tutustutaan entisajan tutkimusmatkailijoihin ja koko perheen Conklaavi-tapahtumassa peleihin ja opiskeluun Turun yliopiston informaatioteknologian laitoksella.

​Turun yliopiston tiedote 9.4.2016

Turun yliopiston Informaatioteknologian laitos isännöi koko perheen maksutonta pelitapahtuma Conklaavia lauantaina 9.4.2016 klo 12.00–20.00 Yliopistonmäellä Agora-rakennuksessa (entinen Luonnontieteiden talo II, Vesilinnantie 3).

Tapahtuman järjestää Turun yliopiston rooli- ja strategiapeliseura Tyrmä ry. Tarjolla on muun muassa virallinen Pokemon-turnaus ja huikea Artemis-peli virtuaaliympäristöineen. Turun yliopiston akateeminen Nintendo-seura tarjoaa tapahtumalle videopelinurkkauksen.

Rooli- ja strategiapeliseura Tyrmä lainaa pelejä vieraiden käyttöön kirjastostaan ja paikalla on myös pelinvetäjiä ohjaamassa. Jotkut peleistä ovat aivan uusia tai vasta testausvaiheessa.

Pelipäivän aikana erityisesti lukiolaiset ja ammattikoululaiset saavat maistiaisia informaatioteknologian laitoksen toiminnasta ja siitä, mitä alan opiskeluun yliopistolla kuuluu.

– Yliopiston informaatioteknologian laitos on aloittamassa uutta koulutusohjelmaa nimeltä Pelit ja interaktiivisuus.  Etsimme opiskelijoiksi tulevaisuuden tekijöitä, joilla on kokemusta pelaamisesta ja innostusta pelien kehittämiseen. Uskon, että nuorissa, jotka ovat varttuneet pelien kanssa rinnakkain, on paljon potentiaalia, vuorovaikutusmuotoilun professori Erkki Sutinen sanoo.

Hackathonilla työpaikkakiusaamista vastaan

Turun yliopiston Valmiina työelämään -hanke järjestää Conklaavissa puolentoista tunnin mittaisen hackathonin. Hackathonissa osallistujat muodostavat pieniä joukkueita, jotka rakentavat annettuna aikana pelin työpaikkakiusaamisen ehkäisemiseen. Tapahtumassa ei tarvita ohjelmointitaitoja.

Tarkoituksena on laatia askartelumateriaaleista peli, jolla voitaisiin torjua tai puuttua työpaikkakiusaamiseen. Hackathoniin osallistuminen on ilmaista ja parhaat tulokset palkitaan. Hackathon alkaa kello 15.00 ja pelien esittely sekä palkintojenjako ovat kello 17.00

Luentosalit muuttuvat tähtilaivojen komentosilloiksi

Conklaavissa on myös mahdollisuus osallistua huikeaan virtuaaliympäristöön sijoittuvaan Artemis-peliin, jossa kaksi auditoriota lavastetaan tieteiselokuvista tuttujen avaruusalusten komentosilloiksi.

Auditorion valkokankaalla näkyy komentosillan päänäkymä. Pelin rooleja ovat muun muassa pilotti, aseupseeri, navigaattori, joiden tulee selvitä ryhmätaitoja edellyttävistä pelitilanteista.

Agora-rakennuksessa on tapahtuman aikana auki kahvila Galilei, josta voi ostaa kahvin ja pullan lisäksi keittoa ja pikkusuolaista.

Lasten yliopistossa seurataan tutkimusmatkailijoiden jalanjälkiä

Yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa järjestetään samana päivänä Lasten yliopiston tiedeluento klo 12.00–13.00. Luennolla professori Leila Koivunen kertoo muun muassa, millaisia haasteita ensimmäiset eurooppalaiset tutkimusmatkailijat kohtasivat pyrkiessään Afrikan salaperäisiin sisäosiin. Luento on suunnattu 7–10-vuotiaille. Luennolle voi ilmoittautua Lasten yliopiston verkkosivujen kautta.

Luennon aikana järjestettävässä Äiti- ja isiparkissa dosentti Ilari E. Sääksjärvi kertoo tutkimusmatkailijan työstä ennen ja nykyisin.

Lasten yliopisto: http://www.utu.fi/lastenyliopisto
Conklaavi: http://www.tyrma.net/conklaavi.php

Valmiina työelämään on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama hanke.

Lisätietoja Conklaavista:

tohtorikoulutettava Tomi Suovuo: p. 050 518 7555, bgt@utu.fi