Turun yliopistolle kaksi tavoiteltua H2020-hankekoordinointia

22.05.2015

Kaksi Turun yliopiston tutkijaa on onnistunut saamaan koordinoimalleen tutkimushankkeelle Horisontti 2020-hankerahoituksen. Rahoituksen saivat tulevaisuuden tutkimuskeskuksen aluepäällikkö Jarmo Vehmaksen vetämä European Futures for Energy Efficiency että teoreettisen fysiikan professori Sabrina Maniscalcon Quantum Information Probes for Complex –hanke.

​Turun yliopiston tiedote 22.5.2015

Vuoteen 2020 ulottuvan H2020 -ohjelman tavoitteena on luoda Eurooppaan kasvua ja uusia työpaikkoja sekä parantaa eurooppalaisten yritysten asemaa globaalissa kilpailussa.

Vehmaksen koordinoiman ”European Futures for Energy Efficiency (EUFORIE)” –hankkeen tavoitteena on tuottaa perusteltu näkemys eurooppalaisesta energiatehokkuusstrategiasta palvelemaan poliittista ja taloudellista päätöksentekoa. Maniscalcon koordinoima Quantum Information Probes for Complex Systems (QuProCS) pyrkii löytämään epäsuoria keinoja lukea kehitteillä olevan kvanttitietokoneen tuottamaa laskentadataa.

Energiatehokkuudessa historian rinnalle tulevaisuus

Tulevaisuuden tutkimuskeskus on saanut aiemmista EU-puiteohjelmista rahoitusta kestävän kehityksen indikaattoreihin ja mittaamiseen, nyt tutkimuksessa keskitytään energiatehokkuuteen.   EUFORIE tarkastelee energiatehokkuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä eri tasoilla energian tuotannon ja kulutuksen, niin kotitalouksien kuin teollisuudenkin, näkökulmista.

– Tutkimusnäkökulmamme ulottuu makrotasosta kansalliseen ja aina yksittäisiin esimerkkiyrityksiin saakka. Tavoitteenamme on tuottaa tietoa eurooppalaisen energiatehokkuusvision ja -strategian luomiseen, Vehmas sanoo.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus tuo hankkeeseen aivan uuden ulottuvuuden.
– Tutkimme erityisesti energiatehokkuuden muutosta, ja ilmeisesti tulevaisuuteen kohdistuvan vahvan ennakointiprosessimme ansiosta saimme rahoituksen, Vehmas sanoo.

Hankkeeseen osallistuvat Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen lisäksi partnereina Barcelonan autonominen yliopisto Espanjasta, Napolin Parthenope-yliopisto Italiasta sekä Sustainable Europe Research Institute Saksasta.

– EU-hankkeissa näkyy kansainvälisen yhteistyömme pitkäjänteisyys, sillä EUFORIE-hankkeen partnereista osa on ollut mukana myös aikaisemmissa puiteohjelmahankkeissa, Vehmas sanoo.

45 kuukautta kestävän hankkeen kokonaisbudjetti on 1,1 miljoonaa euroa.Keskuksen tutkimusryhmässä toimivat Jarmo Vehmas, Jari Kaivo-oja, Jyrki Luukkanen ja Hanna Heino.

Haussa tapa lukea kvanttitietokoneen dataa

QuProCS tukee pyrkimystä luoda kvanttitietokone, jonka laskutaito ylittää nykyisten tietokoneiden mahdollisuudet. QuProCS etsii keinoja lukea kvanttitietokoneen tuottamaa tietoa.
– Kvanttitietokone ”lukee” tietoa aivan eri tavalla kuin perinteiset tietokoneet. Se käyttää laskennassa hyväkseen kvanttihiukkasten ominaisuuksia. Jos ne pysäyttää, kaikki niissä oleva tieto tuhoutuu. Meidän on siis löydettävä epäsuora keino lukea tietoa niin, ettei meidän tarvitse pysäyttää kvanttihiukkasia, Maniscalco sanoo.

Kolmivuotisessa QuProCS:ssä on Turun yliopiston rinnalla mukana Iso-Britanniasta Oxfordin ja Strathclyden yliopistot, Saksasta Freiburgin yliopiston, Italiasta Milanon yliopisto, Espanjasta Baleaarien saarien yliopiston ja Kiinan Hefeissä sijaitseva Tieteen ja teknologian yliopisto. Rahaa hanke sai 2,26 miljoonaa euroa.

–  Ryhmät tekevät yhteistyötä, mutta jokaisella on oma tehtävänsä. Turussa me – minä, Jyrki Piilo sekä Aalto yliopistosta rekrytoimamme Elsi-Mari Laine ja Massimo Borelli – tutkimme asiaa teoreettisesta näkökulmasta, Oxfordissa, Strathclydessa ja Hefeissa tehdään kokeita, Maniscalco sanoo.
Luotu 22.05.2015 | Muokattu 03.08.2021