Turun yliopistolle lähes 2 miljoonaa euroa profilaatiorahoitusta Suomen Akatemialta

02.06.2017

Suomen Akatemia on myöntänyt Turun yliopistolle 1,9 miljoonan euron rahoituksen. Arviointipaneeli kiitti lausunnossaan etenkin mereen ja merenkulkuun sekä digitaalisiin tulevaisuuksiin keskittyviä teema-alueita.

​Turun yliopiston tiedote 2.6.2017

Suomen Akatemia on myöntänyt vuosille 2017–2021 Turun yliopistolle 1,9 miljoonan euron rahoituksen profiloitumisen vahvistamiseen tarkoitetusta rahoitusohjelmasta. Rahoituspäätös nostaa Turun yliopiston profiloitumiseen kolmessa haussa saaman summan yhteensä 12 miljoonaan euroon.

– Nyt myönnetyn rahoituksen turvin voimme vahvistaa yliopiston toimintaa strategiamme mukaisesti, sanoo tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Suomen Akatemian päätöksessä todetaan Turun yliopiston olevan oikealla tiellä profiloitumisen vahvistamisessa. Yliopiston toimintasuunnitelman konkreettisuus ja resurssien kohdentaminen saivat Akatemialta kehuja. Lisäksi Akatemia kiitteli Turun yliopistoa profiloitumista vahvistavien suunnitelmien toteuttamisesta ja myönnettyjen rahoitusten kohdentamisesta

Turun yliopiston strategiassa on määritelty kuusi tutkimuksen temaattista kokonaisuutta. Temaattiset kokonaisuudet ovat:

• Biotulevaisuus
  • Digitaaliset tulevaisuudet
  • Kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos
  • Lapset, nuoret ja oppiminen
  • Lääkekehitys ja diagnostiikka