Turun yliopiston alumnijoukko kasvaa ‒ jo 10 000 mukana toiminnassa

19.10.2015

Vuoden alussa käynnistyvä mentorointiohjelma on yksi suosituimmista alumnitoiminnan muodoista. Ohjelmaan haetaan tällä hetkellä mentoreita.

​Turun yliopiston tiedote 19.10.2015

Alumnitoiminta juurruttaa asemaansa Suomen korkeakouluissa. Turun yliopistossa alumnitoimintaan mukaan rekisteröityneitä on jo 10 000.

‒ Turun yliopiston kasvatit ovat yliopistolle tärkeä kohderyhmä, johon haluamme pitää aktiivisesti yhteyttä. Alumnit ja heidän kokemuksensa ovat merkittävä voimavara, kun varmistamme tarjoamamme koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja osaamisperusteisuutta. Tämä näkyy myös valmisteilla olevassa strategiassamme, kertoo Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö.

Vuoden alussa jo 13. kertaa käynnistyvä mentorointiohjelma on hyvä esimerkki toiminnasta, joka yhdistää alumnit kotiyliopistoonsa ja sen nykyopiskelijoihin. Tällä hetkellä ohjelmaan haetaan mentoreita noin kuudellekymmenelle eri alan opiskelijalle.

Palautteiden mukaan mentorointi on palkitsevaa kummallekin osapuolelle. Mentoreina toimineet kertovat, että oman osaamisen jakaminen ja nuoren osaajan kanssa keskusteleminen tarjoavat tuoreita näkökulmia omaan työhön. Mentorointiohjelma onkin yksi suosituimmista alumnitoiminnan muodoista. Lisäksi oman työn esittely ja vierailuluentojen pitäminen kursseilla ovat monelle alumnille tärkeä tapa olla mukana jakamassa työelämätietoutta opiskelijoille.

Lisäksi tutkimukseen perustuvaan täydennyskoulutukseen ja alakohtaisiin tapahtumiin osallistuminen on yksi tärkeimmistä syistä osallistua alumnitoimintaan. Rekisteröityneet alumnit saavat säännöllisesti ajankohtaista tietoa kotiyliopistonsa kuulumisista: tutkimuksesta, koulutuksesta ja tapahtumista.

Turun yliopiston alumneja ovat kaikki, jotka ovat suorittaneet tutkinnon tai opiskelleet Turun yliopistossa tai Turun kauppakorkeakoulussa. Rekisteröityneihin alumneihin pidetään säännöllisesti yhteyttä. Alumniksi voi rekisteröityä osoitteessa www.utu.fi/alumniksi. Yliopistotason lisäksi alumnitoimintaa järjestetään tiedekunnissa, laitoksilla ja oppiaineissa. Alumneilla on myös omia alakohtaisia itsenäisiä yhdistyksiä ja ryhmiä.

Lisätietoja:

www.utu.fi/alumni