Turun yliopiston avaa lukuvuotensa juhlallisesti ja karnevaalein

03.09.2013

Turun yliopiston avaa lukuvuotensa 2013–2014 torstaina 5. syyskuuta. Jo juhlien aattona yliopisto avaa verkkoaivoriihen, joka antaa kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden kertoa mielipiteensä yliopistosta ja sen kehittämisestä.

​Turun yliopiston tiedote 3.9.2013

Turun yliopistoon haki kesällä 2013 yhteensä 19 447 opiskelijaa, joista 3 400 eli reilut 17 prosenttia hakeneista hyväksyttiin opiskelijoiksi. Opiskelupaikan saaneista 2 085 on naisia.

Yliopisto on kutsunut kaikki uudet opiskelijat akateemiseen vastaanottoon Yliopistonmäen Quantumin aukiolle kello 12–13. Rehtori Kalervo Väänäsen, vararehtori Riitta Pyykön ja Turun yliopiston ylioppilaskunnan (TYY) hallituksen puheenjohtajan Heikki Isotalon tervehdysten jälkeen professori Pentti Huovinen johdattaa uusien opiskelijoiden ajatuksia jo tulevaisuuteen kysymällä ”Mikä sinusta tulee isona?”. Vastaanotossa julkistetaan myös vuoden opettaja ja opintojakso.

Kello 12 käynnistyy myös TYYn avajaiskarnevaali ylioppilastalon (Rehtorinpellonkatu 4), Yliopistonmäellä sekä Juslenian ja pääkirjaston välisellä alueella. Karnevaalitunnelmaa tapahtumaan tuovat musiikkiesitykset sekä toimintaansa esittelevät ylioppilasjärjestöt.

Avajaispäivän jumalanpalvelusta vietetään Turun tuomiokirkossa kello 15.15 lähtien. Viralliset avajaiset alkavat akatemiatalossa kello 16.15. Rehtori Kalervo Väänänen puhuu aiheesta ”Yliopistojen on tehtävä yhteistyötä menestyäkseen”. Juhlassa on myös musiikkia, yliopiston muistomitalien jako, tervehdyksiä ja Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnot.

Yliopisto kutsuu kaikki avoimeen verkkoaivoriiheen

Uuden lukukauden aluksi Turun yliopisto tarjoaa mahdollisuuden osallistua ideointiin tulevaisuuden yliopistosta. Yliopiston verkkosivujen kautta pääsee keskiviikkona 4.9. kaikille avoimeen verkkoaivoriiheen.

Aivoriiheen osallistuva voi jättää esimerkiksi oman näkemyksensä siitä, millainen on vetovoimainen yliopisto. Vastaajat pääsevät kommentoimaan myös toisten osallistujien ideoita. Osallistuminen vie noin 10–15 minuuttia. Osallistujat saavat jälkeenpäin yhteenvedon aivoriihen tuloksista.
Luotu 03.09.2013 | Muokattu 07.07.2021