Turun yliopiston elintarviketieteiden 45-vuotista taivalta juhlistetaan seminaarilla ja historiikilla

21.05.2015

Turun yliopiston elintarviketieteet juhlivat perjantaina 22.5.2015 elintarvikekemian oppiaineen 45-vuotista historiaa Arcanumilla järjestettävässä seminaarissa. Juhlaa varten on koottu ainutlaatuinen historiikki, joka koostuu entisten opiskelijoiden ja nykyisen henkilökunnan värikkäistä kertomuksista.

​Turun yliopiston tiedote 21.5.2015

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 22.5.2015 klo 8.00–15.00
Paikka: Arc1-Sali, Arcanum, Arcanuminkuja 4, Turun yliopisto

Elintarvikekemian pitkäaikaiset professorit Heikki Kallio ja Rainer Huopalahti pitävät jäähyväisluentonsa juhlaseminaarissa, jonne odotetaan 250 vierasta.

Tilaisuudessa kunniatohtori, emeritusprofessori Arnis Kuksis (Toronton yliopisto), professori Peiyu Wang (Pekingin yliopisto) ja professori Gudmundur Haraldsson (Islannin yliopisto) kertovat yhteistyöstään Turun yliopiston kanssa erityisesti rasva-analytiikan, tuoteturvallisuuden ja koulutuksen saralla.

Lisäksi puheenvuoron saavat kotimaisten yritysten ja elinkeinoelämän edustajat. Juhlallisuudet huipentuvat illalliseen Turun VPK:n talolla.

Historiikki luo katsauksen elintarvikekemian tutkimuksen ja koulutuksen vaiheisiin. Vuodesta 1970 Turun yliopiston elintarviketutkimus on professori Reino R. Lingon jalanjäljissä tähdännyt pohjoisen puhtaan luonnon mahdollisuuksien selvittämiseen ja hyödyntämiseen kansan hyväksi.

Tutkimuksen ja koulutuksen keskiössä ovat olleet myös monipuolisuus ja kansainvälisyys. Elintarviketieteiden pioneeriyksikkö on menestyksekkäästi kouluttanut jo 60 tohtoria ja yli 200 maisteria tutkimuksen ja teollisuuden palvelukseen, korostaen elintarvikekemian ja -kehityksen tehtävää suomalaisen yhteiskunnan rakentajana.

Luotu 21.05.2015 | Muokattu 03.08.2021