Turun yliopiston hallitukseen uudet professorien edustajat

21.11.2017

Professorit Pekka Vallittu ja Hannu Salmi on valittu uusina professorien edustajina Turun yliopiston hallitukseen. Muun henkilöstön edustajina jatkavat Mats Kommonen ja Maija Peltola.

​Turun yliopiston tiedote 21.11.2017

Henkilöstön edustajat valittiin vaalissa, jotka toimitettiin sähköisesti. Lopullisesti hallituksen jäsenten valinnan vahvistaa yliopistokollegio.

Hallituksen vaaleissa eniten ääniä saanut Pekka Vallittu on biomateriaalitieteen professori ja hammaslääketieteen laitoksen johtaja. Hannu Salmi on kulttuurihistorian akatemiaprofessori. Muun henkilöstön edustajien vaalissa eniten ääniä saanut Mats Kommonen on yliopiston tietoturvapäällikkö, Maija Peltola fonetiikan apulaisprofessori.

Vaaleissa valittiin henkilöstön edustajat yliopiston hallitukseen, yliopistokollegioon muun henkilöstön ryhmässä sekä kahden tiedekunnan johtokuntaan. Suurimmassa osassa tiedekuntien johtokuntia ja yliopistokollegioon professorien ryhmän osalta edustajat oli vahvistettu jo aiemmin sopuvaalien perusteella.

Vaaleissa korkein äänestysprosentti saavutettiin matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan johtokunnan vaalissa, jossa professorien ryhmän edustajien valintaan osallistui 84 prosenttia äänioikeutetuista.

Yliopistokollegio on jo aiemmin valinnut Turun yliopiston hallituksen neljä ulkopuolista jäsentä kaudelle 2018–2021. He ovat juuri Vantaan kaupunginjohtajaksi valittu Ritva Viljanen. Karolinska Institutetin professorina ja Medical Management -keskuksen johtajana toiminut Mats Brommels, ajatushautomo Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen ja Oslon yliopiston oikeustieteen professori Jukka Mähönen.

Lisätietoja: yliopistonlakimies Elina Reinikainen-Vänni, p. 050 337 1406, elina.reinikainen@utu.fi

Luotu 21.11.2017 | Muokattu 22.11.2017