Turun yliopiston ja Humakin opiskelijoiden Entis NY on Suomen paras korkea-asteen opiskelijastartup

20.04.2017

Globaalista megatrendistä kiinni napannut hyönteisravintoa markkinoiva Entis NY on Nuori yrittäjyys ry:n kansallisen NY Start Up -ohjelman vuoden paras korkeakouluopiskelijoiden startup. Startup perustettiin tänä keväänä Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Humakin yhteisellä Startup!-kurssilla.

​Turun yliopiston tiedote 20.4.2017

Valtakunnallisessa NY Start Up -ohjelmassa korkeakouluopiskelijat perustavat harjoitusyrityksen osana opintojaan. Turussa kurssi järjestetään Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Humakin yhteistyönä.
Hyönteisravintoa markkinoiva, uutta brändiä luomassa oleva Entis NY valittiin ohjelman parhaaksi korkea-asteen yritykseksi ohjelman NY Uskalla yrittää -finaalissa Helsingissä Finlandia-talolla 20.4.2017.

Valintaperusteissa kiitellään sitä, että tiimi erottui laajalla osaamispotentiaalilla tekniikasta lakimiehiin ja markkinoinnin osaajiin. Entis on testannut tuotettaan kotisirkkaa asiakkaiden parissa ja myynyt sirkkoja erilaisissa tapahtumissa. Yritys on testannut sekä tuotetta että kysyntää, ja sillä on selkeät tulevaisuudensuunnitelmat.

Myös muut turkulaiset tiimit, Oktantti NY ja Påw Finland NY menestyivät finaalissa. Merenkulkualan ammattilaiset ja työpaikat yhdistävä Oktantti voitti sekä korkea-asteen tiimien parhaan myyjän että parhaan liiketoimintapotentiaalin tittelin ja lemmikkieläintuotteiden markkinoita uudistava Påw Finland parhaan pitchauksen.

Poikkitieteellisyys on Turun menestyksen salaisuus

Turussa kurssia on jo vuosia toteutettu poikkitieteellisessä yhteistyössä. Monialaiset opiskelijatiimit ovatkin voittaneet kansallisen finaalin useana vuonna, ja Turun tapaa toteuttaa kurssi on otettu käyttöön myös muissa korkeakouluissa.

Turun yliopistossa kurssin vastuuopettajat ovat erikoistutkija Pekka Stenholm ja projektitutkija Tommi Pukkinen kauppakorkeakoulusta. Myös Stenholm ja Pukkinen palkittiin NY Start Up -ohjelman finaalitapahtumassa vuoden NY-opettajina tunnustuksena aktiivisesta ja inspiroituneesta työstä yrittäjyyskasvatuksen parissa.

‒ Monitieteisyys, kokeilunhalu ja into veivät Turun tiimit jälleen hyvään tulokseen, tiimit olivat loistavia. Olen todella onnellinen tiimien puolesta, finaalissa jaettiin neljä palkintoa ja kaikki tulivat Startup!-kurssin tiimeille Turkuun, Stenholm iloitsee.

Stenholm korostaa, että vaikka on hienoa, että startupit menestyvät, yhtä tärkeää on se, mitä opiskelijat oppivat uusia yritysideoita luodessaan ja testatessaan niitä käytännössä.

‒ Kurssi edistää yrittäjämäistä asennetta ja ajattelua sekä harjoittaa työelämätaitoja kuten viestintää ja projektinhallintaa. Opiskelijat oppivat soveltamaan ja hyödyntämään osaamistaan käytännössä ja hahmottamaan omia taitojaan, vahvuuksiaan ja kiinnostuksenkohteitaan, Stenholm sanoo.

Startup!-kurssi voitti vuosi sitten Turun yliopiston ensimmäisen Intoa!-yrittäjyystekopalkinnon.

Lisätietoa NY Start Up -ohjelmasta ja tämän vuoden finaalista sekä lehdistökuvia Nuori yrittäjyys ry:n verkkosivuilla:

Lisätietoa:
erikoistutkija Pekka Stenholm, Turun yliopisto, p. 040 543 2365, pekka.stenholm@utu.fi

Luotu 20.04.2017 | Muokattu 20.04.2017