Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta 40 vuotta – Juhlaviikolla katse tulevaisuudessa

03.10.2014

40-vuotisjuhlaansa viettävä Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta järjestää juhlaviikkonsa aikana kolme seminaaria, joihin saapuu useita kutsupuhujia niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

​Turun yliopiston tiedote 3.10.2014

– Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta tekee laajaa tutkimusyhteistyötä ja kansainvälisesti arvostettua tutkimusta, sanoo australialaisen Murdoch Universityn professori Simone Volet, tiedekunnan kunniatohtori, joka työskentelee myös Turussa Visiting Professor -nimikkeellä.

– Jatko-opiskelijoille järjestetään täällä huikean hienoja mahdollisuuksia tavata muiden maiden tohtoriopiskelijoita ja kansainvälisesti tunnettuja huippututkijoita. Seminaareissa syntyy keskustelua tutkimuksen ajankohtaisista haasteista ja uutta yhteistyötä tieteellisen tutkimuksen merkeissä, iloitsee Volet.

Perjantain juhlaseminaarin yhteydessä järjestetään myös tiedekunnasta vuosien varrella valmistuneille alumnitapaaminen, jossa on mahdollisuus tutustua tiedekunnan nykypäivään. Esittelyssä on esimerkiksi uusi opetusteknologinen sovellus ja uudistettuja opetustiloja, joiden kehittelyssä tiedekunta on ollut mukana.

Kasvatustieteillä Turun yliopistossa pitkät perinteet

Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta aloitti toimintansa 40 vuotta sitten. Tuolloin oli koko maassa menossa suuri muutos, kun valtakunnallisella päätöksellä muiden tiedekuntien alaisuudessa toimineista kasvatustieteiden laitoksista sekä yliopiston ulkopuolella sijainneista opettajakorkeakouluista ja seminaareista muodostettiin kasvatustieteiden tiedekunnat. Kasvatustieteiden opetuksella on Turun yliopistossa huomattavasti pidemmät perinteet. Oppiaineen opetus aloitettiin jo vuonna 1933 ja oma kasvatus- ja opetusopin laitos aloitti toimintansa vuonna 1957. Väliaikaisena toiminut Turun opettajakorkeakoulu oli aloittanut toimintansa vuonna 1949, Rauman seminaari jo 1800-luvun puolella, vuonna 1896.

Uuteen tiedekuntaan vuonna 1974 perustettiin kolme laitosta. Turun opettajakorkeakoulusta ja Rauman seminaarista muodostettiin kumpaisestakin omat opettajankoulutuslaitoksensa. Kolmanneksi laitokseksi uuteen tiedekuntaan tuli kasvatustieteen laitos yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Nykyisin tiedekuntaan kuuluu kaksi laitosta: kasvatustieteiden laitos ja opettajankoulutuslaitos. Opettajankoulutuslaitoksella on kaksi harjoittelukoulua, Turun ja Rauman normaalikoulut. Tiedekunnassa tutkitaan oppimisen ja koulutuksen ilmiöitä koko ihmisen elämänkaaren ajalta aina varhaislapsuudesta vanhuuteen. Tiedekunnasta valmistuu laaja-alaisia kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen asiantuntijoita ja ammattilaisia.

Tervetuloa tapahtumiin

Media on tervetullut seuraamaan juhlaviikon tapahtumia.

Olemme varautuneet järjestämään toiveidenne mukaisesti haastateltavia ja täydentävien lausuntojen antajia haluamananne ajankohtana. Esimerkiksi keskiviikon 8.10. seminaarin pääpuhujamme professori Martin Lawn kertoo siitä, miten koulumaailman yksityistäminen on muuttanut englantilaista yhteiskuntaa. Yliopistotutkija Piia Seppänen ja muut suomalaiset tutkijat kommentoivat Suomen vastaavaa kehitystä.

Järjestämme perjantaina 10.10. lehdistötilaisuuden, jossa on mahdollisuus kuvata alumnitapaamista ja haastatella mm. useita tiedekunnan vakituisia ja vierailevia professoreita. Lähetämme tilaisuuteen kutsun maanantaina.

Luotu 03.10.2014 | Muokattu 26.07.2021