Turun yliopiston kolmas Intoa!-yrittäjyystekokilpailu käynnistyi ‒ sponsorina Liedon Säästöpankki

13.11.2017

Turun yliopistossa etsitään jälleen tekoja, jotka edistävät yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa. Kilpailu on käynnissä 31.3.2018 saakka.

​Turun yliopiston tiedote 13.11.2017

Intoa!-yrittäjyystekopalkinto myönnetään kannustuksena ja tunnustuksena henkilölle tai tiimille, joka on onnistuneesti ja oma-aloitteisesti edistänyt yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa Turun yliopistossa. Intoa!-yrittäjyystekopalkinnon suuruus on 30 000 euroa. Palkinnon rahoittaa yliopiston ulkopuolinen yhteistyökumppani, joka lukuvuonna 2017‒2018 on Liedon Säästöpankki.

‒ 2020-luku tulee olemaan yrittäjyyden vuosikymmen. Jokaisella on enemmän vastuuta ja vapautta työllistää itsensä. Yrittäjähenkisyys on tärkeä pääoma, jonka kasvattamisessa yliopistolla on tärkeä rooli, Liedon Säästöpankin toimitusjohtaja Jussi Hakala toteaa.

Yrittäjyystekokilpailu käynnistyy Turun yliopistossa nyt kolmatta kertaa. Lukuvuoden 2016‒2017 voittajaksi valittiin fysiikan ja tähtitieteen laitoksen materiaalitutkimuksen laboratorion tutkimusryhmä, jonka startup-yritys Comptek Solutions Oy on jatkanut kehitysuraansa. Syksyllä 2017 yhtiö keräsi 450 000 euron siemenrahoituksen sekä palkkasi lisää henkilöstöä.

Yrittäjyystekokilpailuun odotetaan tänäkin vuonna osallistuvan mielenkiintoisia ja monialaisia ehdokkaita.

‒ Nyt on aika taas joka laitoksella käydä läpi kaikki mahdolliset yrittäjyysteot. Kaikki eivät voi voittaa, mutta aina tulee yrittää! Kaksi edellistä kisaa ovat osoittaneet, että yliopistollamme on lukuisia palkinnon arvoisia ideoita ja innovaatioita. On hienoa, että Liedon Säästöpankki on aktiivisesti lähtenyt tukemaan meitä, jotta voimme toteuttaa yliopiston tehtävää yhteiskunnan, hyvinvoinnin ja talouden vauhdittajana, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Yrittäjyystekokilpailu on osa Turun yliopiston yrittäjyyskoulutuksen ja yrittäjyyden strategiaa, jota on toteutettu pian kahden vuoden ajan.  Strategian edistämiseksi lukuvuoden 2017–2018 alussa nimitettiin tiedekuntakohtaiset yrittäjyys- ja innovaatiolähettiläät. Lähettiläät tukevat opiskelijoiden ja henkilökunnan yrittäjyys- ja innovaatio-osaamisen kehittymistä sekä yrittäjämäisen asenteen vahvistumista omissa tiedekunnissaan.

Vuoden 2017 alussa Turun yliopisto valittiin myös pilottiyliopistoksi kansainväliseen, yrittäjämäisten yliopistojen akkreditointiin yhdentoista muun korkeakoulun lisäksi. Turun yliopisto on ainoa suomalainen yliopistona mukana akkreditoinnissa, jonka odotetaan tuovan mukanaan tukea yrittäjyys- ja innovointitoiminnan edelleen kehittämiseen.

yrittäjyysasiamies Kirsi Peura, kirsi.peura@utu.fi, p. 050 502 7075

yritysasiamies Mikko Pohjola, mikko.pohjola@utu.fi, p. 041 437 2044