Turun yliopiston lääkäriopiskelijat tuottavat videoita terveyskasvatuksen tueksi

23.05.2018

Terveyden edistäminen kuuluu jokaisen lääkärin työhön. Terveyskasvatuksella pyritään vaikuttamaan sekä tunteen, toiminnan että tiedon tasolla ja sen tavoitteena on väestön terveyden parantaminen, sairauksien ehkäiseminen ja väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen. Turun yliopiston toisen vuoden lääketieteen opiskelijoiden terveyden edistämisen projekti tuotti kaksi videotietoiskua yläkoulujen opiskelijoiden käyttöön. Opiskelijat toivovat, että videot otetaan laajasti käyttöön terveystiedon tunneilla.

​Turun yliopiston tiedote 23.5.2018

Lääketieteen lisensiaatin tutkintoon kuuluva terveyden edistämisen kurssi tutustuttaa lääkäriopiskelijat terveyttä edistävän toiminnan merkitykseen terveyspolitiikassa ja olennaisena osana terveydenhuollon työtä. Kurssilla suunnitellaan ja toteutetaan terveyttä edistävä hanke. Lisäksi kurssi opettaa huomioimaan kohderyhmän vastaanottokyvyn, terveyskasvatus- ja tietotarpeiden sekä motivaation merkityksen viestin välittymiselle.

Kurssi on järjestetty jo 25 vuoden ajan ja aiempina vuosina sen aikana opiskelijaryhmä on toteuttanut valitulle kohderyhmälle yhden kertaluontoisen terveyden edistämisen projektin.

– Tänä vuonna päätimme ensimmäistä kertaa toteuttaa terveyskasvatusta videon avulla. Tämä on klinikoiden ja prekliinisen opetuksen entistä tiiviimpää yhteistyötä, kurssia vetävä kliininen opettaja Heli Halava kertoo.

Videoiden aiheiksi valikoitui tänä vuonna fyysinen ja psyykkinen itsetunto.

– Toivomme, että videot leviävät nuorten keskuudessa ja että asiantuntijuuteen perustuvalle tietoiskulle saadaan mahdollisimman laaja katsojakunta, Halava jatkaa.

Fyysisen itsetuntoa käsittelevän ryhmän yhteistyökumppaneina toimivat gynekologit Seija Grénman ja Päivi Polo. Videolla Grénman vastaa opiskelijoiden laatimiin kysymyksiin siitä, kuinka yleisiä viime aikoina paljon julkisuudessakin olleet kosmeettiset gynekologiset intiimikirurgiset toimenpiteet ovat ja miksi niihin hakeudutaan. Haastattelussa pohditaan myös, mitä voitaisiin tehdä, jotta tytöt ja naiset eivät hakeutuisi tällaisiin toimenpiteisiin.

Psyykkisen itsetunnon ryhmän tukena toimivat psykologit Sari Ahlqvist-Björkroth ja Sonja Kumlander. Ryhmä haastatteli videolle turkulaisia lukiolaisia, jotka kertoivat hyvän itsetunnon merkityksestä ja selviytymiskeinoista psyykkisen kuormituksen kanssa. Videon tarkoituksena on tukea nuoren kokemusta siitä, että he ovat merkityksellisiä, heillä on oikeus tulla nähdyiksi omana itsenään ja kuulluiksi eri tilanteissa. Lisäksi ryhmä pohti tunteidensäätelytaitojen sekä itsemyötätunnon merkitystä pettymysten ja epäonnistumisten kestämisessä.

>> Itsemyötätunto-video https://youtu.be/T0f7IbXdS9E
>> Kehopositiivisuus-video https://youtu.be/WT7pQ7wCvUM