Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta täyttää 75 vuotta – juhlaviikolla 8.–12.10. avoimia luentoja Medisiina D:ssä

02.10.2018

Lääketieteellinen tiedekunta perustettiin Turun yliopiston kolmanneksi tiedekunnaksi vuonna 1943 vastaamaan sotaa käyvän kansakunnan tarpeisiin. Vihkiäisjuhlaa vietettiin 2. lokakuuta 1943. Nyt vuonna 2018 juhlitaan tiedekunnan 75-vuotista taivalta. Juhlinta huipentuu juhlaviikkoon 8.–12.10.2018, jolloin viikon jokaisena päivänä uuden Medisiina D -rakennuksen Alhopuro-salissa tapahtuu.

​Turun yliopiston tiedote 2.10.2018

Lääketieteellisen tiedekunnan juhlaviikon avaustilaisuus järjestetään maanantaina 8.10. klo 13.00 alkaen. Silloin luvassa on kakkua ja kuplivaa, sekä tietenkin kiinnostavia juhlapuheita.

Tiistaina teemana on lääketieteellinen huippututkimus, keskiviikkona lasten ja nuorten syrjäytyminen sekä uskomushoitoihin liittyvät monet kysymykset. Torstaina kurkistetaan lääkärin ammattiin 2030-luvulla, ja perjantaina esittäytyy hoitotiede.

Viikon päivätapahtumat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Viikon avajaiset järjestetään Medisiina D:n aulassa, kaikki muut tilaisuudet Sakari Alhopuro -salissa (Medisiina D, Kiinamyllynkatu 10). Viikon täydellinen ohjelma otsikoineen osoitteessa www.utu.fi/med75

Maanantai 8.10.2018

13.00–14.00 JUHLAVIIKON AVAJAISET (Medisiina D:n aula)
14.00–15.30 LÄÄKETIETEELLINEN TIEDEKUNTA – MISTÄ TULEMME, MINNE MENEMME?
Dekaani Pentti Huovisen ja lääkintöneuvos Sakari Alhopuron avaussanojen jälkeen poliittisen historian professori Vesa Vares ja emeritustiedottaja, VTM Timo Niitemaa kertovat lääketieteellisen tiedekunnan 75-vuoden taipaleellaan kohtaamista haasteista ja tähtihetkistä. Lisäksi tulevaisuudentutkimuksen professori Markku Wilenius pohtii, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäsen

Tiistai 9.10.2018

12.00–15.30 MITÄ HYÖTYÄ LÄÄKETIETEELLISESTÄ TUTKIMUKSESTA ON YHTEISKUNNALLE? (Kahvitauko 13.30–14.00)
Turun yliopiston professorit kertovat minkälaisiin uusiin innovaatioihin paikallinen lääketieteellinen tutkimus tähtää. Alojensa tutkimuksesta kertovat immunologian professori, akateemikko Sirpa Jalkanen, fysiologian professori Jorma Toppari, biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu, akatemiaprofessori, kardiovaskulaarilääketieteen professori Olli Raitakari, integratiivisen neurotieteen ja psykiatrian professori Hasse Karlsson sekä aineenvaihduntatutkimuksen professori Pirjo Nuutila.

Keskiviikko 10.10.2018

12.00–13.30 LASTEN JA NUORTEN SYRJÄYTYMINEN
Lasten ja nuorten parissa työskentelevät lastentautien erikoislääkäri, LT Anna-Maija Kujari (Tyks), kasvatuspsykologian apulaisprofessori Niina Junttila sekä lastenpsykiatrian professori André Sourander keskustelevat lasten ja nuorten oloista, yksinäisyydestä sekä tuentarpeesta nykypäivän Suomessa. Lopuksi paneelikeskustelu.

13.30–14.00 Kahvitauko

14.00–16.00 TUTKITTU TIETO JA USKOMUSHOIDOT TÖRMÄYSKURSSILLA
Tutkittu tieto lisääntyy, mutta uskomushoitoihin tukeutuminen säilyy. Millaisia tunteita tämä ihmisissä herättää ja kuinka siitä tulisi keskustella? Minkälaisia eettisiä näkökulmia aiheeseen liittyy, ja mikä on median vastuu terveysuutisoinnissa? Näitä asioita tilaisuudessa käyvät läpi PET-keskuksen johtaja, professori Juhani Knuuti, ylilääkäri, psykiatrian dosentti Hannu Lauerma (Psykiatrinen vankisairaala), lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launis sekä Suomen tiedetoimittajain liiton pääsihteeri, tiedetoimittaja Ulla Järvi. Lopuksi paneelikeskustelu.

Torstai 11.10.2018

12.00–15.30 MILLAINEN ON LÄÄKÄRI 2030-LUVULLA? (Kahvitauko 13.30–14.00)
Millaiseen suuntaan lääketiede on kehittymässä ja mitä se tarkoittaa opiskelijan ja lääkärin työkäytäntöjen kannalta? Aikamme megatrendit, tekoäly ja lääkärikoulutuksen tulevaisuus puhututtavat. Aiheesta keskustelemassa lääkintöneuvos Heikki Pälve, neurofysiologian dosentti Simo Vanni (Helsingin yliopisto), neurokirurgian osastonylilääkäri, kehittämisylilääkäri, dosentti Miikka Korja (HUS ja HUS Kuntayhtymä), emeritaprofessori Marjukka Mäkelä (THL) sekä Turun Lääketieteenkandidaattiseura ry:n puheenjohtaja, LK Tero Ohrankämmen. Lopuksi paneelikeskustelu.

Perjantai 12.10 2018

12.00–16.00 HOITOTIEDE TULEVAISUUDEN YHTEISKUNNASSA (Kahvitauko 13.30–14.00)
Miten tulevaisuuden megatrendit ja terveysteknologia vaikuttavat hoitotieteen keinovalikoimaan? Minkälaista terveyspedagogiikkaa tulevaisuudessa tarjotaan ja minkälaiset tutkijat uutta tietoa tuottavat? Tilaisuudessa asiantuntijaryhmä pohtii muun muassa näitä teemoja. Mukana lääketieteellisen tiedekunnan dekaani, professori Pentti Huovinen, yliopistonlehtori, dosentti Minna Stolt, laitoksen johtaja, professori Helena Leino-Kilpi, postdoc-tutkija, hallintoylihoitaja Heljä Lundgrén-Laine (KSSHP), professori Sanna Salanterä, professori Riitta Suhonen, tohtorikoulutettava Terhi Lemetti sekä professori Leena Salminen.

Lisätietoja: tiedekuntapäällikkö Eeva Rainio, 040 746 1861, erainio@utu.fi

Luotu 02.10.2018 | Muokattu 02.10.2018