Turun yliopiston materiaalitutkimukseen perustuva startup aikoo globaaliksi teknologiayritykseksi

21.03.2017

Tekesin rahoittaman Turun yliopiston Commercialization of Novel Interfaces (COMNINT) -projektin tuloksena syntynyt Comptek Solutions Oy -niminen startup tuo markkinoille teknologian, jolla saavutetaan ennennäkemättömän virheettömiä toiminnallisia puolijohdepintoja. Nanoteknologia mahdollistaa puolijohdekomponenttien suorituskyvyn ja energiatehokkuuden parantamisen sekä laitteiden valmistusprosessin kulujen alentamisen. Keksinnölle on myönnetty patentti useilla tärkeillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, Japanissa ja Kiinassa.

​Turun yliopiston tiedote 21.3.2017

Comptek Solutions Oy syntyi Turun yliopiston ja Tekesin rahoittaman Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTL) -projektin valmistelutyön pohjalta. Turun yliopiston erikoistutkija Johnny Dahl oli projektin vetäjä. Yritys on äskettäin tehnyt teknologiansiirtosopimuksen Turun yliopiston kanssa uuden passivointiteknologian ytimessä olevan patenttiperheen siirtämisestä Comptek Solutionsin haltuun. Keksinnölle on haettu patenttisuojaa laajasti keskeisillä markkina-alueilla. Useilla tärkeillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, Japanissa ja Kiinassa patentti on jo myönnetty.

Yhdistepuolijohteet ovat voimakkaasti kasvava markkina-alue, jonka Euroopan unioni on nimennyt yhdeksi tulevaisuuden avainteknologiaksi. Comptek Solutions Oy:n uutta passivointimenetelmää voidaan hyödyntää erityisesti yhdistepuolijohteiden valmistusprosessissa.

‒ Yliopistolla tehty liiketoimintaa ja kaupallistamista valmisteleva työ ja tutkimus antoivat erinomaiset valmiudet yrityksen perustamiseen. Kaksi yrityksen kolmesta pääomistajasta on Turun yliopistosta valmistuneita fysiikan tohtoreita, jotka ovat olleet mukana teknologian kehittämisessä. Valmistimme alustavia laiteprototyyppejä ja osoitimme yrityksille, että teknologiallamme pystytään parantamaan elektroniikkateollisuuden komponentteja merkittävästi. Tämän lisäksi voidaan saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä RF-komponenttien sekä tehoelektroniikan ja optoelektroniikan piirien valmistuksessa, kertoo erikoistutkija, Comptek Solutions Oy:n tutkimusjohtaja Johnny Dahl.

Tulokset saaneet huomiota maailmaan suurimmilta alan yrityksiltä

Dahlin lisäksi startupin toiminnassa mukana ovat myös Tekes-hankkeeseen kaupallistamisen asiantuntijan roolissa osallistunut Comptek Solutions Oy:n teknologiajohtaja Jouko Lång sekä toimitusjohtaja Vicente Calvo Alonso. Heillä molemmilla on työtaustaa sekä Nokialta että Microsoftilta.

‒ Ratkaisumme on ylivertainen, ja tutkimustuloksemme ovat saaneet huomiota maailman suurimmilta puolijohdeyrityksiltä, Lång kertoo.

‒ Tekesin rahoittaman TUTL-projektin aikana osallistuimme Kalifornian Piilaaksossa Nordic Innovation Housen järjestämään REACH-inkubaattoriohjelmaan. REACH oli tarkoitettu yliopistolähtöisille projekteille, joiden teknologioilla on kansainvälistä hyödyntämispotentiaalia. REACH auttoi meitä paljon eteenpäin bisnesidean jalostamisessa ja saimme valtavan määrän kontakteja sekä kotimaassa että ulkomailla, Dahl jatkaa.

Äskettäin rekisteröity yritys aikoo perustaa Turkuun tai lähiseudulle laboratorion, jossa jatkokehitetään teknologiaa ja valmistetaan näytteitä asiakkaille. Laboratorion perustaminen vaatii pääomaa, ja siihen liittyvä rahoituskierros on käynnissä.

Yhdistepuolijohdemateriaaleja käytetään pääasiassa optisessa tiedonsiirrossa sekä RF-kommunikaatioelektroniikassa. Suurena uutena markkina-alueena on itseohjautuvien autojen lidar-tutkajärjestelmät. Tuloaan tekee myös yhdistepuolijohteista valmistettu digitaalielektroniikka.

‒ Mikroprosessorien transistorien koko lähentelee jo atomien mittakaavaa, ja yleisesti käytetty transistorimateriaali pii pitää korvata väistämättä, jotta komponentteja pystytään parantamaan entisestään. Comptek Solutionsin teknologia kykenee vastaamaan kaikkien näiden sovelluskohteiden haasteisiin, sanoo Comptek Solutionsin toimitusjohtaja Vicente Calvo Alonso.

‒ Olemme saaneet jo ensimmäisen asiakkaan, joka on kiinalainen puolijohdevalmistaja. Markkinoilla on selkeä tarve ratkaisullemme, ja tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta, Calvo Alonso jatkaa.

Kuva median käyttöön: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/Comptek-Solutions-Oy.jpg

Comptek Solutions Oy:n teknologianeuvonantaja Pekka Laukkanen, teknologiajohtaja Jouko Lång, tutkimusjohtaja Johnny Dahl ja toimitusjohtaja Vicente Calvo Alonso. (Kuva: Hanna Oksanen/Turun yliopiston viestintä)

Lisätietoja ja yhteydenotot:

toimitusjohtaja Vicente Calvo Alonso, Comptek Solutions Oy, p. 044 240 4004, vicente.calvo@comptek-solutions.com

www.comptek-solutions.com

Luotu 21.03.2017 | Muokattu 21.03.2017