Turun yliopiston mediakutsu: Ihmisen ruskean rasvakudoksen aktivoiminen: Ratkaisu ylipainoon?

23.05.2014

Tiedotustilaisuus medialle tiistaina 27.5. kello 10.15-10.45 Turussa (Logomo, Köydenpunojankatu 14, GOTO32-huone). Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan samana aamuna kello 8.30-10.15 symposiumin tieteelliseen ohjelmaan, jossa käsitellään kyseistä aihetta.

​Turun yliopisto järjestää XIII Turku PET Symposiumin 24.-27. toukokuuta. Yksi symposiumin aiheista on ruskea rasvakudos ja sen mahdollisuudet muun muassa ylipaino-ongelman vähentämisessä.

Ruskea rasvakudos poikkeaa valkoisesta siten, että se kykenee polttamaan ylimääräistä energiaa elimistöstä toisin kuin valkoinen rasva, joka varastoi elimistön ylimääräisen energian. Lihavuudessa, jolloin valkoisen rasvan määrä elimistössä lisääntyy, ruskean rasvan toiminta hiipuu ja täten yksi elimistön ylimääräistä energiaa kuluttava mekanismi heikkenee.

On ajateltu, että ruskean rasvan energiaa kuluttavan mekanismin vuoksi on sitä aktivoivien menetelmien olevan yksi ratkaisu lihavuuden hoitoon ja painonhallinnan helpottamiseen. Kylmälle altistutumisen lisäksi on esim. chilin sisältämän kapsaisiinin ja tietyntyyppisten (beeta3-agonistien) lääkeaineiden osoitettu lisäävän ruskean rasvan toimintaa.

Turun PET-keskuksessa toimivassa Sydän- ja aineenvaihduntasairauksien huippuyksikössä tehtiin vuonna 2009 ainutlaatuinen havainto, että aktiivista ruskeaa rasvakudosta on myös aikuisilla ihmisillä. Tämän ja muiden vastaavien löydösten jälkeen kiinnostus ruskeaan rasvaan lisääntyi räjähdysmäisesti. Meneillään on lukuisia tutkimuksia ruskean rasvakudoksen merkityksestä diabeteksessa, muissa aineenvaihduntasairauksissa sekä ylipainossa.

Yksi haaste on ollut se, miten ruskea rasvakudos voidaan havaita kajoamattomasti ihmisellä. PET/TT-kuvantamismenetelmän hyödyntäminen ruskean rasvan tutkimuksessa on osoittautunut tarkaksi ja ainutlaatuiseksi menetelmäksi. Sen avulla voidaan tutkia kudoksen verenvirtausta, hapenkulutusta sekä sokeri- ja rasvahappoaineenvaihduntaa. Koska ruskea rasva aktivoituu kylmässä, kuvausten yhteydessä tutkittavia altistetaan miedolle kylmälle uittamalla heidän toista jalkaansa kylmässä vedessä tai viilentämällä heitä kylmäpeitteiden avulla.

Samanaikaisesti voidaan kuvantaa useiden eri elinten aineenvaihduntaa ja näin paremmin ymmärtää elimistön toimintaa ja aineenvaihduntaa kokonaisuutena. Hiljattain julkaistu tutkimus Turun PET-keskuksesta osoittaa, että ruskean rasvan toiminnan aktiivisuus kylmässä on yhteydessä aivojen sokeriaineenvaihdunnan tasoon normaalipainoisilla henkilöillä, mutta tätä yhteyttä ei havaita lihavilla henkilöillä.

24.-27.5.2014 Turun Logomoon kokoontuu XIII Turku PET Symposiumiin yli 350 alan kansainvälistä asiantuntijaa. Symposiumin yhtenä teemana on ruskea rasvakudos ja paikalla ovat alan huippuasiantuntijat muun muassa Turun yliopiston dosentti Kirsi Virtanen ja professori Pirjo Nuutila sekä professori André Carpentier Montrealista, Kanadasta. Muita Symposiumin teemoja ovat sydän, aivo-, syöpäkuvantaminen, liikunnan vaikutukset sekä kuvantamismenetelmiin liittyvät aiheet.

Luotu 23.05.2014 | Muokattu 20.07.2021