Turun yliopiston mereen ja merenkulkuun liittyvä monitieteinen tutkimus esillä NaviGate-messuilla 18.5.

13.05.2016

Turun yliopiston tutkijat ja asiantuntijat pureutuvat merenkulun ja meriteollisuuden tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja haasteisiin NaviGate-messuilla 18.5. järjestettävässä messuyleisölle avoimessa Tiedekahvila-tilaisuudessa Tietoiskulavalla kello 12.00‒16.00 sekä samana päivänä järjestettävässä lehdistötilaisuudessa kello 11.00 alkaen.

​Turun yliopiston tiedote 13.5.2016

Turun yliopiston monipuolista mereen ja merenkulkuun liittyvää tutkimusta käsitellään Tiedekahvila-tilaisuuksien lisäksi myös NaviGate-messujen lehdistötilaisuudessa Turun Messukeskuksessa (C-halli, Press Point) keskiviikkona 18.5. kello 11.00 alkaen.

Lehdistötilaisuudessa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen kertoo mereen ja merenkulkuun liittyvästä tutkimuksesta ja sen tavoitteista. Teema-alueen monitieteinen tutkimus ratkoo tämän päivän ja tulevaisuuden haasteita. Esimerkkeinä ajankohtaisesta tutkimuksesta lehdistötilaisuudessa kuullaan autonomisen merenkulun ratkaisuja kehittävästä AAWA-hankkeesta sekä Saaristomeren ja Itämeren ympäristön tilan tutkimuksesta. Median tavattavissa on rehtori Väänäsen lisäksi näiden projektien tutkijoita ja asiantuntijoita. Meri ja merenkulku on yksi Turun yliopiston tutkimuksen temaattisista kokonaisuuksista.

Tutkimus on esillä myös messuyleisölle avoimessa Tiedekahvila-tilaisuudessa, joka järjestetään messujen Tietoiskulavalla keskiviikkona 18.5. kello 12.00‒16.00. Turun yliopiston asiantuntijat esittelevät meriteollisuuteen ja merenkulkuun liittyvää ajankohtaista tutkimusta.

Tutkimus palvelee merielinkeinoja ja meriklusteria

Turun yliopiston monitieteinen meri- ja rannikkotutkimus pohjautuu Lounais-Suomen luonnon ja ihmisen toiminnan muodostamaan monikerroksiseen kokonaisuuteen: saaristovesien erityispiirteisiin, lounaisen rannikkoseudun pitkään asutushistoriaan sekä merielinkeinojen vahvaan asemaan alueella. Asetelma on tarjonnut useille tieteenaloille jo vuosikymmeniä empiiristä tutkimusaineistoa, minkä johdosta pienelle maantieteelliselle alueelle on rakentunut pitkiä tutkimuslinjoja eri aiheista. Tutkimustiedon yhdistäminen mahdollistaa globaalisti haastavien muutosmekanismien tarkastelun ja uusien innovaatioiden kehittämisen. Turun yliopisto tuottaa yhdessä Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja alueella toimivien tutkimuslaitosten kanssa lounaisen Suomen merielinkeinoja ja meriklusteria palvelevaa tutkimustietoa.

Turun yliopiston mereen ja merenkulkuun liittyvä tutkimus ja asiantuntijat ovat NaviGate-messujen lisäksi mukana myös samaan aikaan 18.‒19.5. Turussa järjestettävässä European Maritime Day 2016 -konferenssissa.

Lisätietoa Turun yliopiston ohjelmasta NaviGate-messuilla:
johtaja Antti Saurama, antti.saurama@utu.fi, p. 040 592 4921
erityisasiantuntija Anne Erkkilä-Välimäki, anne.erkkila-valimaki@utu.fi, p. 040 592 4931

Luotu 13.05.2016 | Muokattu 13.05.2016