Turun yliopiston uumenista paljastui kansallisesti arvokas valokuvakokoelma

12.04.2013

Tuhansia vanhoja valokuvia on löydetty Turun yliopiston kirjaston varastosta. Joukossa on runsaasti Suomen valokuvahistoriasta tunnettujen kuvaajien vedoksia 1800-luvulta. Kuvien kulttuurihistoriallinen merkitys paljastui vasta, kun vuosikymmeniä avaamattomana olleen kaapin sisältö piti siirtää toiseen paikkaan. Yliopisto on nyt lahjoittanut kuvat Turun museokeskukselle ja Suomen valokuvataiteen museolle.

Alustavan kartoituksen mukaan löydetyt kuvat ajoittuvat vuosiin 1860-1920. Ensimmäinen suomalainen valokuva otettiin 1842. 18401850-luvut olivat valokuvauksessa kokeilujen aikakautta, ateljeita alettiin perustaa enemmän 1860-luvulla, tutkija Minna Ijäs Turun museokeskuksesta sanoo.

Valokuvien joukossa on sekä ateljeissa otettuja henkilö- ja ryhmäkuvia, kaupunkikuvia että taideteoksenomaisia maisemakuvia maaseudulta.  Kansallisestikin katsottuna edelläkävijöitä olivat turkulaiset J. Reinbergin ja O.J. Aunen ateljeet, joiden kuvia on löydetyssä kokoelmassa runsaasti.

Saamassamme kokoelmassa on sekä Johan Jakob Reinbergin että Ole Jonsen Aunen ateljeiden valokuvia sekä muun muassa maaseudun maisemien ja luonnon taiteellisesta kuvauksesta tunnetun I. K. Inhan vedoksia, Ijäs sanoo.

Merkittävä osa 50006000 kuvan aineistosta keskittyy Turkuun.  Ateljeekuvien lisäksi kokoelmasta löytyy muun muassa kuvia Ruissalosta, turkulaisista pihapiireistä, lääketieteellisestä tutkimuksesta, luotsitoiminnasta.

Kuvien hyvä kunto yllätti

Kuvat oli pakattu Turun yliopiston kirjaston maanalaisessa  varastossa olleeseen kaappiin.

Toki me olimme tienneet, että valokuvat ovat olemassa, mutta niiden kulttuurihistoriallisen arvon suuruus oli meille yllätys. Siinä mielessä kyseessä oli todellinen löytö, Turun yliopiston kirjaston johtajan Ulla Nygrén sanoo.

Yliopisto ei ole missään vaiheessa kerännyt valokuvia vaan ne on saatu sivutuotteena kirjalahjoitusten ohessa tai ostettaessa antikvariaateista kirjoja. Yksi merkittävimmistä lahjoittajista oli antikvariaatin pitäjä Kustaa A. Vaskikari.

Kuvat ovat pölyisiä, mutta konservaattori pystyy kyllä ne puhdistamaan. Kuvat ovat olleet pimeässä ja suojassa ultraviolettivalolta. Ne kuvat, jotka on aikoinaan vedostettu hyvin, ovat säilyttäneet värinsä lähes täydellisinä. En ole vastaavaa aiemmin nähnyt, Suomen valokuvataiteen museon erikoistutkija Anne Isomursu sanoo.

Esille syksyllä

Turun museokeskus ja Suomen valokuvataiteen museo neuvottelevat vielä kokoelman jakamisesta.

On selvää, että kokoelmassa oleva Turku-aineisto sekä turkulaisen kirjastonhoitajan luetteloima aineisto kuuluu Turun museokeskukselle. Muualta Suomesta peräisin oleva  aineisto on kuitenkin kansallisesti merkittävää valokuvaushistoriallista aineistoa, ja valokuvataiteen museolla on edellytykset tutkia, konservoida ja esitellä sitä koko kansalle, Isomursu sanoo.

Isomursun mukaan nämä vanhat valokuvat vaativat näyttelyssä erityiset valaistus-  ja  ilmasto-olot, etteivät ne tuhoudu.

Turun yliopiston kirjastonhoitaja oli 19201930-luvulla luetteloinut osan kuvista, mutta suuresta osasta tiedot ovat puutteellisia. Turun museokeskuksen intendentin Riitta Kormanon mukaan kokoelma on merkittävä osa Turun alueen kulttuurihistoriaa ja valokuvan historiaa, jotka ovat Turun museokeskuksen painopistealueita. Nyt museon on löydettävä ulkopuolinen rahoitus kokoelman konservointiin ja luettelointiin.

Me haluamme kuvat ihmisten nähtäville, Kormano sanoo.

Alustavasti on jo suunniteltu, että aineistoa on esillä lokakuussa osana Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhdessä järjestämiä Tieteen päiviä.
Luotu 12.04.2013 | Muokattu 11.11.2020