Turun yliopiston uusi strategia elää ajassa ja vastaa huomisen haasteisiin

28.01.2016

Turun yliopistolla on uusi strategia vuosille 2016‒2020. Strategian pääteemat ovat vaikuttava tutkija, vastuullinen kouluttaja, yhteiskunnan hyvinvoinnin ja talouden vauhdittaja sekä hyvinvoiva yhteisö.

Turun yliopiston tiedote 28.1.2016

Strategia painottaa erityisesti tutkimuksen vaikuttavuutta ja koulutuksen vastuullisuutta. Samalla uusi tieto ja osaaminen halutaan saattaa yhteiskunnan käyttöön aiempaa tehokkaammin.

‒ Uuden tiedon ja osaamisen tarve on monilla yhteiskunnan aloilla välittömämpää kuin aiemmin. Meille on tärkeää entistä vahvemmin osallistua oman alueemme, koko suomalaisen yhteiskunnan ja kansainvälisen yhteisön kehittämiseen, sanoo rehtori Kalervo Väänänen.

Turun yliopisto vastaa monimutkaistuvan maailman haasteisiin panostamalla tieteidenvälisyyteen ja tieteen avoimuuteen. Strategiassa on nimetty temaattisia kokonaisuuksia, joissa laadukas tutkimus yhdistyy suomalaisen yhteiskunnan ja alueellisen kehittämisen tarpeisiin. Nämä kokonaisuudet ovat biotulevaisuus; digitaaliset tulevaisuudet; kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos; lapset, nuoret ja oppiminen; lääkekehitys ja diagnostiikka sekä meri ja merenkulku.

‒ Tavoitteenamme on olla entistä vaikuttavampi tutkimusyhteisö niin kansainvälisesti, kansallisesti kuin alueellisesti. Lähdemme siitä, että globaalisti hyvä on myös alueellisesti vaikuttavaa. Tutkimuksemme kivijalka on edelleen vahva ja kansainvälisesti tunnustettu perustutkimus, Väänänen sanoo.

Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edellytyksinä uusi strategia painottaa yrittäjyyttä ja aktiivista innovaatiotoimintaa. Koulutusvienti on uusi strateginen alue, jossa Turun yliopisto tähtää Suomen johtavaksi yliopistoksi.

‒ Koko suomalainen yliopistolaitos on suuressa murroksessa. Meidänkin on uusiuduttava, mutta ennen kaikkea tulevaisuuden ‒ ei pelkästään tämän päivän ‒ vaatimusten vuoksi, Väänänen toteaa.

Hyvinvoiva yhteisö menestyksen edellytys

Koulutuksessa Turun yliopisto kehittää koulutuksen relevanssia tulevaisuuden työelämän tarpeita ja valmistuneiden työllistymistä ajatellen. Tutkintojen sisällöissä painotetaan osaamisperustaisuutta ja opintopolkujen sujuvuutta. Opiskelijoiden hyvinvointi sekä opiskeluympäristön ja opetuksen innostavuus ja kannustavuus on nostettu keskeisiksi teemoiksi koulutuksen saralla.

Strategia pohjautuu yhteisiin arvoihin, joita ovat eettisyys, kriittisyys, luovuus, avoimuus ja yhteisöllisyys.

‒ Strategiamme on hyvin kunnianhimoinen ja asettaa suuria vaatimuksia kaikille henkilöstöryhmille. Yhteisön hyvinvointi onkin otettu yhdeksi strategian päätavoitteista.

>> Turun yliopiston strategia 2016‒2020

Turun yliopisto on kansainvälisesti kilpailukykyinen tiedeyliopisto, jonka toiminta perustuu korkeatasoiseen ja monialaiseen tutkimukseen. Edistämme sivistystä ja vapaata tiedettä sekä annamme siihen perustuvaa ylintä opetusta. Yliopisto on osa kansainvälistä tiedeyhteisöä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä suomalaisen yhteiskunnan kanssa ja osallistumme aktiivisesti alueemme kehittämiseen.

Luotu 28.01.2016 | Muokattu 10.08.2021