Turun Yliopistosäätiö jakoi apurahoina yli miljoona euroa

12.05.2015

Turun Yliopistosäätiö jakoi historiansa suurimman määrän apurahoja Snellmanin päivän apurahajuhlassa 12.5.2015.

​Apurahat jaetaan Liedon Vanhalinnassa (Vanha Härkätie 111, 21410 Vanhalinna) tiistaina 12.5. kello 12. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Ohjelma ja apurahansaajien nimet ovat liitteinä alla.

Tilaisuuden avaa säätiön valtuuskunnan uusi puheenjohtaja, varatuomari Matti Vuoria ja juhlapuheen pitää professori Jarmo Virmavirta.

Turun Yliopistosäätiö nimesi vuoden vapaaehtoistyöntekijän ja yhteistyökumppanit

Turun Yliopistosäätiö nimesi vuoden vapaaehtoistyöntekijäksi professori Jarmo Virmavirran. Virmavirta on erityisesti säätiön luottamushenkilökauden jälkeen aktiivisesti toiminut yliopiston ja säätiön hyväksi muun muassa Saarenmaalla järjestettävän Itämeren Historia -seminaarin ideoijana ja toteuttajana.

Yliopistosäätiö nimesi vuoden yhteistyökumppaneiksi kolme henkilöä, jotka ovat keskeisesti vaikuttaneet Kosti Hämmärön rahaston luomiseen. Vuonna 2009 saatu merkittävä maaomaisuus on muunnettu apurahoja tuottavaan muotoon muutaman vuoden aikana.

Yhteistyökumppaneiksi nimettiin rakennusinsinööri Kaj Ahvas (vastaa rakentamisen, kiinteistön ylläpidon ja rakennuttamisen ohjauksesta ja valvonnasta), testamentin toimeenpanija, laamanni Leo Laaksonen (vastaa ohjauksesta ja neuvonnasta ranta-asemakaavan toteuttamisessa sekä kiinteistön muodostamistoimenpiteissä) ja Verdulo Oy:n toimitusjohtaja Janne Salminen (vastaa Hämmärön rantatonttien myyntitoimenpiteistä).

Kosti Hämmärön lääketiedettä tukevasta rahastosta on tullut realisointien myötä Yliopistosäätiön suurin nimikkorahasto. Rahaston pääomaksi tulee noin neljä miljoonaa euroa. Tähän mennessä rahastosta on jaettu määrärahoja jo yli 400 000 euroa ja vuotuinen jakomäärä on noin 100 000 euroa.

Eurooppasäätiö yhdistyy Turun Yliopistosäätiöön

Turun Yliopistosäätiö ja Eurooppasäätiö allekirjoittivat Eurooppa-päivänä lauantaina 9.5.2015 sulautumissopimuksen. Sopimuksen mukaan Eurooppasäätiön varallisuus siirtyy Turun Yliopistosäätiön yhteyteen perustettavaan Eurooppa-rahastoon.

Turun Yliopistosäätiön Eurooppa-rahastoon perustetaan hoitokunta, jonka tehtävänä on muun muassa lausua rahastosta jaettavista apurahoista ja palkinnoista sekä erityistehtävänä edistää rahaston pääoman kartuttamiseen liittyvää varainhankintaa. Eurooppasäätiön perustajien edustajat – Turun Nuorkauppakamari ja Jarmo Virmavirran perhe – nimeävät edustajansa hoitokuntaan.

Eurooppasäätiön yhdistyminen Turun Yliopistosäätiöön edellyttää vielä Yliopistosäätiön valtuuskunnan ja patentti- ja rekisterihallituksen käsittelyä. Yhdistyminen tapahtunee noin vuoden kuluttua.

Luotu 12.05.2015 | Muokattu 02.08.2021