Turun yliopistossa kehitetään uudenlaisia menetelmiä kieltenoppimiseen

16.02.2018

Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan tutkijat ovat mukana kehittämässä menetelmiä, joilla kielen ja kulttuurin opiskelemista helpotetaan ottamalla käyttöön taiteesta tuttuja keinoja. Kieli- ja viestintäopintojen keskuksessa taas laaditaan mobiilisovellusta kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen opiskelun tueksi.

​Turun yliopiston tiedote 16.2.2018

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitos järjestää yhteistyössä Turun kaupungin kanssa suomen kielen ja kulttuurin opetusta maahanmuuttajille, jotka eivät ole pakollisten kotouttamistoimien piirissä tai ovat kotouttamislain piirissä olevia erityisryhmiä.

– Opetukseen osallistuvat henkilöt ovat aikuisia maahanmuuttajia, jotka eivät kuulu pakollisten kotoutustoimien piiriin tai jotka muodostavat oman erityisryhmänsä. Kielenopetuksen näkökulmasta tällaisia erityisryhmiä ovat esimerkiksi kotiäidit, iäkkäät oppijat sekä huonosti suomea osaavat koulutetut maahanmuuttajat, Turun yliopiston ranskan oppiaineen yliopistonlehtori Maarit Mutta kertoo.

Lokakuussa alkava koulutus on osa Language and Literacy Learning through Art (LALI) -hanketta, jossa kehitetään opetusmenetelmiä ja -sovelluksia, joilla paikallista kieltä ja kulttuuria opetetaan taiteen avulla.

– Kielen ja kulttuurin oppiminen taiteen avulla tuo kielenopetukseen uuden näkökulman. Hankkeen tavoitteena on, että projektin päättyessä vuoden 2020 keväällä verkossa on vapaasti käytettävä monipuolinen koulutuspaketti neljällä eri kielellä: englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja suomeksi, hanketta Suomessa koordinoiva Mutta sanoo.

Hanketta rahoitetaan Erasmus+-ohjelmalla ja Turun yliopiston lisäksi siinä on mukana koulutuksen asiantuntijoita Ranskasta, Itävallasta ja Unkarista. Turussa syvennytään kielen oppimista ja opettamista koskeviin teoreettisiin kysymyksiin, laaditaan koulutuksessa käytettävä käsikirja ja kehitetään opetusmenetelmiä yhdessä ranskalaisten ja itävaltalaisten toimijoiden kanssa. Unkarilainen Sopronin yliopisto vastaa koulutuksessa käytettävän mobiilisovelluksen toteuttamisesta.

Mobiilisovelluksesta konkreettista apua suomen kielen käyttöön

Opiskelijakaupunki Turku -rahoituksella ollaan puolestaan toteuttamassa mobiiliversio fraasivihkosta nimeltä Suomipassi, jonka tavoitteena oli kannustaa kansainvälisiä opiskelijoita käyttämään suomen kieltä enemmän myös luokkahuoneen ulkopuolella. Suomipassi toteutettiin viime syksynä yhteistyössä Turun yliopiston Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen suomen kielen opettaja Jenni Laineen sekä Turun yliopiston ylioppilaskunnan kanssa.

– Kansainväliset opiskelijat haluavat oppia innokkaasti suomea, mutta kielen käyttäminen arkisissa tilanteissa voi olla hankalaa, kun keskusteluissa kieli vaihdetaan usein englantiin. Jos opiskelijalla ei ole tilaisuuksia käyttää suomea, kielitaito ei pääse kehittymään tarpeeksi. Siksi olisikin tärkeää, että natiivit suomenpuhujat käyttäisivät tarvittaessa selkokieltä, jos keskustelukumppani haluaa puhua suomea, Laine toteaa.

Suomipassin tarkoituksena on antaa kansainväliselle korkeakouluopiskelijalle konkreettinen apu suomen kielen käyttöön arkipäivän asiointitilanteissa, joissa perinteiset turistiopaskirjat tai Google-kääntäjä eivät toimi.

– Keräsin syksyn pilotista palautetta kansainvälisiltä opiskelijoilta ja palautteiden perusteella passin käyttäminen sai heidät luottamaan itseensä ja uskaltamaan käyttää suomea enemmän, vaikka puhuminen saattoikin tuntua aluksi hieman pelottavalta. Kun kielenoppija saa myönteisen kokemuksen suomen kielen käyttämisestä, hän saa enemmän kuin vain arkisen asian hoidettua, Laine toteaa.

Suomipassin mobiilisovellus on saatavilla ensi syksynä, kun uudet kansainväliset opiskelijat saapuvat Turkuun.

Lisätietoja:

Maarit Mutta