Turun yliopistossa pohditaan ilmastonmuutoksen vaikutusta ihmisten terveyteen 26.11.2018

21.11.2018

Turun yliopisto järjestää 26. marraskuuta Ilmastonmuutos ja muuttuva tautiprofiili -seminaarin, jonka avulla halutaan kiinnittää huomiota ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin terveysuhkiin. Seminaarissa kartoitetaan myös mahdollisuuksia, joita ihmisen sopeutumiskyky ja tieteen uusimmat edistysaskeleet voivat tarjota ratkaisujen löytämiseksi.

​Turun yliopiston tiedote 21.11.2018

Ilmastonmuutos aiheuttaa tulevaisuudessa mittavia muutoksia ympäristössämme, ja myös ihmisten terveys on lämpenevän ilmaston myötä uhattuna. Suomenkin tautiprofiili saattaa muuttua radikaalisti ilmastonmuutoksen seurauksena.

Esimerkiksi ihmisille vaarallisia taudinaiheuttajia levittävät hyönteiset ja puutiaiset selviävät yhä pohjoisempana ja leviävät nopeasti uusille elinalueille. Ilmastonmuutoksen voimistamien tulvien ja myrskyjen tuhoamilla seuduilla helposti tarttuvat taudit yleistyvät ja pääsevät siirtymään ihmisten liikkuessa nopeasti kaikkialle maapallolla. Kesien äärimmäiset helleaallot koettelevat etenkin vanhusväestöä.

– Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa runsaasti muutoksia, jotka vaikuttavat meidän joka päiväiseen elämäämme. Jo pienikin vuoden keskilämpötilan kokoaminen vaikuttaa muun muassa hyönteisvälittäjien kautta leviävien tautien esiintyvyyteen. On tärkeää, että varaudumme myös näihin muutoksiin, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen korostaa.

Ilmastonmuutos ja muuttuva tautiprofiili -seminaari tarttuu ilmastonmuutoksen terveydelle asettamien moninaisten haasteiden vyyhteen. Seminaarissa kuullaan Turun yliopiston tutkijoiden puheenvuorojen lisäksi peruspalveluministeri Annika Saarikon terveiset.

Iltapäivä päättyy paneelikeskusteluun, jonka aikana keskustellaan ilmastonmuutoksen vaikutusten tutkimuksesta. Etenkin ihmisen kyky sopeutua ilmastonmuutokseen tulee olemaan merkittävä terveyden tutkimuksen teema tulevaisuudessa.

Päivän aikana pidetään myös Reilun kaupan kahvitauko. Turun yliopisto sai tänä syksynä Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimen, ja on sitoutunut tarjoilemaan tilaisuuksissaan Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita. Reilu kauppa auttaa osaltaan vähentämään maanviljelyn aiheuttamia ilmastovaikutuksia, koska tuotannossa noudetaan tarkkoja ympäristökriteereitä.

Ilmastonmuutos ja muuttuva tautiprofiili -seminaari järjestetään 26.11.2018 klo 13.00 alkaen Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro -salissa, Medisiina D -rakennuksessa (Kiinanmyllynkatu 10, 20520 Turku). Tilaisuus on avoin kaikille ja maksuton. Kahvitarjoilun vuoksi ennakkoilmoittautuminen on toivottavaa: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=5276

OHJELMA:

13.00 Tervetulosanat
  • Rehtori Kalervo Väänänen

13.05 Avauspuheenvuoro

• Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko

13.15 Miten ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuus liittyvät toisiinsa?

• Professori Ilari Sääksjärvi

13.40 Punkit ja ilmastonmuutos: miten lämpenevä ilmasto vaikuttaa puutiaisten välittämiin tauteihin?

• Apulaisprofessori Jukka Hytönen ja FM Jani Sormunen

14.05 Ilmastonmuutoksen vaikutukset infektiotautien esiintyvyyteen maailmassa.

• Professori Jaana Vuopio

14.30 Reilun Kaupan kahvitauko

14.50 Ilmastonmuutoksen positiiviset terveysvaikutukset ja ihmisen kyky sopeutua,

• Professori Jorma Toppari