Turun yliopistossa pureudutaan Aasian ajankohtaisiin ilmiöihin 26.–27.11.

22.11.2019

Turun yliopistossa järjestetään Aasian tutkimuksen päivät 26.–27.11.

Median edustajat ovat tervetulleita kuuntelemaan Aasian tutkimuksen päivien luentoja ja haastattelemaan puhujia. Luennot järjestetään tiistaina 26.11. Turun yliopiston Publicumissa (Assistentinkatu 7). Keskiviikon ohjelma on suunnattu tohtorikoulutettaville.

Kiinan rakettimainen nousu tiedemaiden huippuluokkaan ällistyttää ja hermostuttaa länsimaissa. Erityisesti Kiinan pyrkimykset nousta korkean teknologian kärkimaaksi kerää laajaa huomiota.

– Kiinan nousun aiheuttama kohu on samalla jättänyt monet muut Aasian tärkeät tiedemaat vailla niiden ansaitsemaa huomiota. Itä-Aasian maiden lisäksi esimerkiksi Singaporen yliopistot ovat maailman huippuluokkaa ja Malesian ja Thaimaan yliopistot ovat Aasia nousevia tiedekeskuksia, sanoo yliopistonlehtori Outi Luova Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta.

Keskuksen järjestämien Aasia-päivien pääluennot käsittelevät Kiinan teknologiastrategioita ja Kaakkois-Aasian yliopistojen yhteistyötä ekologisuuden vahvistamiseksi.

Professori Christian Göbelin esitys pureutuu tämän hetken kuumimpaan aiheeseen eli Kiinan tekoälystrategioihin. Kiinan investointien päämäärä ei ole pelkästään Kiinan nostaminen maailman johtavaksi tekoälymaaksi. Tarkoituksena on myös vahvistaa valtiota uusin teknologisin keinoin.

Toinen pääpuhujista, professori Assunta Caoile-Cuyegkeng, pohtii yliopistojen toimia ekologisen koulutuksen ja kulttuurin edistämiseksi vakavista ympäristöongelmista kärsivässä Kaakkois-Aasiassa. Hän edustaa Kaakkois-Aasian maiden järjestön Aseanin yliopistoverkostoa, ja esitys keskittyykin tämän verkoston yrityksiin vahvistaa maiden valmiutta vastata ekologisiin haasteisiin yliopistojen kautta.

Lisäksi Aasia-päivillä keskustellaan Aasian yliopisto- ja tiedemaailman kuumista aiheista.

– Osittain ajankohtaiset keskustelunaiheet yliopistoissa ovat samoja kuin Euroopassakin: julkaisu- ja kansainvälistymispaineet sekä autoritäärisyyden lisääntyminen. Ne vaikuttavat kuitenkin hyvin eri tavoin tutkijoiden työhön Aasian eri maissa, koska tutkimusinfrastruktuurit ja -kulttuurit vaihtelevat valtavasti Japanista Laosiin, Intiasta Indonesiaan, Luova kertoo.

Päivät järjestää Yliopistojen Aasia-verkosto.

yliopistonlehtori Outi Luova
p.  050 326 5006