Turun yliopistossa yleisölle avoimia kirjailijavierailuja loka-marraskuussa

12.10.2018

Tommi Kinnunen kertoo Pintistä, Niina Repo Vyörystä, Anniina Tarasova Venäläisistä tilikirjoista, Aura Nurmi esittää runojaan ja Roope Lipasti valaisee monelle kohderyhmälle kirjoittamisen saloja.

​Turun yliopiston tiedote 12.10.2018

Luovan kirjoittamisen oppiaine järjestää sarjan kirjailijavierailuja yhteistyössä Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistyksen kanssa. Luennot ovat ilmaisia ja yleisölle avoimia.

Sarjan aiheet sekä luentojen ajat ja paikat löytyvät alta.

Maanantai 22.10. (Janus -Sali, Sirkkala, Kaivokatu 12)

Klo 13.30–14.30. TOMMI KINNUNEN: Pintti (Wsoy 2018). Kinnunen on kotimaisen kirjallisuuden tähti, palkittu ja rakastettu kertoja, jonka uusin teos Pintti kuljettaa lukijan lasinpuhaltajien kylään. Pintin päähenkilöt ovat hauraita ja vahvoja, kuten Jussi, mies, jonka ikä lisääntyy, mutta taidot eivät. Pintin kerronta on vahvaa ja puhuttelevaa, äänen saavat hekin, joita yleensä ei kuunnella.

Klo 14.30–15.30. NIINA REPO: Vyöry (Siltala 2018). Vyöry on romaani mielenterveyden rajoista ja valheista, joita kertovat paitsi yksittäiset ihmiset, myös kokonaiset suvut. Kaikki alkaa kodin eteen ilmestyneestä veritahrasta eikä pian enää mikään ole tuttua ja turvallista. Repo, joka toimii Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettajana, kertoo luennolla kirjoittamisesta ja valaisee kirjan polkua ideasta kansiin.

Tiistai 30.10. (Janus -Sali, Sirkkala, Kaivokatu 12)

Klo 10.00–11.00. AURA NURMI kertoo koskettavasta ja vaikuttavasta Villieläimiä -runoteoksestaan (Kolera kollektiivi 2016), jonka teksteissä esiintyvät muun muassa syrjityt, kaltoin kohdellut lapset - ne, jotka selviytyivät, ja ne, jotka eivät. Hän myös esittää tekstejään. Nurmi on yksi Helsinki Poetry Connectionin valovoimaisista lavarunoesiintyjistä ja tapahtumajärjestäjistä.

Klo 11.00–12.00. ANNIINA TARASOVA: Venäläiset tilikirjani (Gummerus). Teos on reteä ja omaperäinen kuvaus särmikkäistä naisista työmaailmassa. Samalla se on hauska ja persoonallinen tarina venäläisen ja suomalaisen kulttuurin kitkasta ja kiimasta. Tarasovan kirja on matkannut ideasta kansiin muun muassa Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistyksen Mestarikurssin kautta.

Tiistai 6.11. (luentosali XVII, Quantum, Vesilinnantie 5)

Klo 13.30–14.30 ROOPE LIPASTI puhuu kirjoittamisesta. Anni Polva -palkinnonkin pokannut Lipasti taitaa seikkailun ja huumorin, mutta löytyy hänen teoksistaan myös vakavia sävyjä. Tule siis kuulemaan romaanien Halkaisukirvesmies, Rajanaapuri ja Ruotsinlaiva sekä esimerkiksi viikinkiaiheisen kirjasarjan ja monen muun herkullisen nuortenkirjan kirjoittajan ajatuksia.

Kuvia median käyttöön:

Tommi Kinnunen (Kuva: WSOY)

Niina Repo (Kuva: Heli Lehtelä)

Lisätietoja:
Niina Repo