Turussa järjestettävässä kansainvälisessä konferenssissa pureudutaan ihmisten ja eläinten jaettuihin ja jakamattomiin maailmoihin

24.07.2018

Turun yliopistossa 7.–9.8.2018 järjestettävä (Un)Common Worlds on ensimmäinen kansainvälinen ihmistieteellisen eläintutkimuksen konferenssi Suomessa. Tapahtuman järjestää Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen eläintutkimuksen seura Ykes ry. Konferenssi tuo Turkuun elokuussa yli 200 alan asiantuntijaa.

​​Turun yliopiston tiedote 24.7.2018

(Un)Common Worlds -konferenssissa tarkastellaan jaettuja ja jakamattomia ihmis–eläinmaailmoja. Ihmiset ja eläimet jakavat tiloja, luovat keskinäisiä yhteisöjä ja koskettavat toisiaan jatkuvasti ylittäen ja luoden uudelleen yhteisiä, eettisiä ja käytännöllisiä rajoja.

– Viime aikoina ihmisten ja eläinten suhteista on käyty kiihkeitä keskusteluja niin julkisuudessa kuin tutkijoiden kesken. Suomessa on puhuttanut esimerkiksi uusi eläinsuojelulaki ja tuotantoeläinten kohtelu sekä yleisemmin uudet havainnot eläinten kokemusmaailmasta. Eri tieteenaloilla on tuotu esiin eläinten asemaa aktiivisina toimijoina, ei vain ihmistoiminnan kohteina, konferenssityöryhmän jäsen, tutkija Jouni Teittinen pohtii.

Laajan aihealueensa vuoksi konferenssi on jaettu eri temaattisiin kokemuksiin. Eri tieteenalojen tutkijat pureutuvat muun muassa ruokaan, veganismiin ja lihansyöntiin, eläimiin liittyvään nationalismiin ja transnationalismiin, koulutukseen ja nuoriin, ympäristön suojeluun ja biopolitiikkaan sekä kirjallisuuden ja kuvataiteen eläinkuvauksiin.

Konferenssissa koetaan myös eläinaiheisia taidehankkeita, muun muassa taiteilijakaksikko Ute Hoernerin ja Mathias Antlfingerin Unknown Parrot with Princess (2017) -videotyö, Christina Stadlbauerin ja Ulla Taipaleen Melliferopolis-luento Kuka pölyttää? Pidot loppuvat tähän sekä Anne Hölckin työpaja, jossa kokeillaan taiteellisia tapoja tutkia eläinten elämäkertoja ja tekijyyttä.

Pääpuhujina ihmistieteellisen eläintutkimuksen huippunimiä

Konferenssin pääpuhujiksi on kutsuttu kolme kansainvälisesti tunnettua eläintieteilijää.

Professori Erica Fudgen (University of Strathclyde, Glasgow) monitieteinen tutkimus sijoittuu ihmistieteellisen eläintutkimuksen ja renessanssin tutkimuksen kentille. Hän on kirjoittanut monipuolisesti muun muassa lihansyönnistä, unista, lapsista, naurusta, järjestä ja eläinten kasvoista. Tämän lisäksi hän on perehtynyt nykykulttuuriin ja tarkastellut alueita, joissa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa eläinten kanssa, kuten eläinten omistajuutta, turkiksiin pukeutumista, ihmisenkaltaisia eläimiä kuvaavaa lastenkirjallisuutta ja kasvissyöntiä. Fudge johtaa British Animal Studies Network (BASN) -yhteisöä, joka yhdistää ihmis–eläinsuhteista kiinnostuneita niin akateemisesta maailmasta kuin sen ulkopuoleltakin.

Apulaisprofessori Jamie Lorimer (University of Oxford) on ympäristömaantieteen tutkija, joka on perehtynyt luonnon populaariin ymmärrykseen ja ympäristön hallinnan politiikkoihin. Hänen tutkimusprojektinsa vaihtelevat elefanteista mikrobeihin ja niitä yhdistää kiinnostus vapaaehtoistyöhön, villiinnytykseen (rewilding) ja ”antroposkeneen” (Anthropo-scene). Tällä hetkellä Lorimer tutkii kehossa elävien mikro-organismien kokonaisuuksia, mikrobiomeja. Hän johtaa Oxford Interdisciplinary Microbiome Project -hanketta ja on kirjoittanut teoksen Wildlife in the Anthropocene: Conservation after Nature (2015).

Helena Telkänranta (University of Bristol ja Helsingin yliopisto) on eläintieteilijä, jonka erikoisalaa on eläinten käyttäytyminen ja kognitio. Telkänrannan tutkimusprojekteissa on kehitetty menetelmiä, joilla arvioidaan eläinten tunteita infrapunalämpökuvauksen avulla sekä menetelmiä, joilla on arvioitu eläinten hyvinvointia ja havaintokykyä. Tieteellisen tutkimuksen lisäksi Telkänrannan työ koostuu ajankohtaisen eläinten käyttäytymistä ja kognitiota koskevan tiedon viestimisestä laajalle yleisölle. Telkänrannan suomenkielinen tuotanto on palkittu muun muassa Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla, Lauri Jäntin säätiön palkinnolla ja Tietokirjailijapalkinnolla.

Keynote-luennot järjestetään 7.–9.8. Educariumin (Assistentinkatu 5, Turku) EDU1-salissa klo 11.00–12.30. Median edustajien on mahdollista haastatella konferenssin pääpuhujia. Haastattelupyynnöt tulee kohdistaa konferenssisihteeri Tiina Salmialle.

Konferenssi on toteutettu Koneen Säätiön, Tieteellisten seurain valtuuskunnan, Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen Kulttuurirahaston tuella.

>> Konferenssin ohjelma: https://uncommonworlds.com/programme/​

Yleisöluento eläinten älykkyydestä ja tunteista

Konferenssin ohella Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen eläintutkimuksen seura järjestää kaikille avoimen yleisöluennon Turun pääkirjaston Studiossa (Linnankatu 2) maanantaina 6.8.2018 klo 16.30. Helena Telkänranta puhuu tilaisuudessa teemalla ”Mitä tiede nykyään tietää eläinten älykkyydestä ja tunteista?”

Tiina Salmia, konferenssisihteeri
p. 041 363 0687, tiina.salmia@utu.fi