Turussa materiaalifysiikan kansainvälinen workshop

26.08.2014

Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitos järjestää 28.–29. elokuuta materiaalifysiikan kansainvälisen workshopin. Ennakolta tapahtuman mielenkiintoisimmaksi anniksi on arvioitu esitykset orbitaalivapaasta tiheysfunktionaaliteoriasta (DFT).

​Turun yliopiston tiedote 26.8.2014

Theysfunktionaalimenetelmä on materiaalifysiikan ja -kemian tärkein kulmakivi tutkittaessa teoreettisesti materiaalien ominaisuuksia. 1960-luvun puoliväliin mennessä 40 vuotta kestänyt työ saatiin osittaiseen päätökseen, kun tutkijat pystyivät osoittamaan, että DFT menetelmä on periaatteessa mahdollinen. Tästä työstä myönnettiin Nobelin palkinto Walter Kohnille.

– Nyt, 50 vuotta Kohnin työn jälkeen, ollaan hyvin lähellä seuraavaa läpimurtoa - unkarilais-suomalainen tutkijaryhmä on kehittänyt DFT-menetelmän, jolla ratkaisu saadaan, ei pelkästään periaatteessa, vaan myös käytännössä, Turun yliopiston materiaalifysiikan professori Kalevi Kokko kertoo.

Unkarilaisen Debrecenin yliopiston professori Agnes Nagy ja Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksen jatko-opiskelija Henrik Levämäki kertovat workshopissa uusista tutkimuksista. Media voi myös haastatella professori Nagya hänen vieraillessaan Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksella koko workshop-viikon 25. –28.8. ajan. Haastatteluista voi sopia professori Kalevi Kokon kanssa.

Lisätietoa Walter Kohnista ja DFT:stä
Lisää tietoa workshopista