Tutkijat avaavat paneelikeskustelussa Yhdysvaltain esivaaleja

24.02.2016

Mikä vetoaa Donald Trumpissa? Miksi Bernie Sanders on monelle yhdysvaltalaiselle kauhistus? Turun yliopiston John Morton -keskus järjestää maaliskuun 4. päivä paneelikeskustelun Yhdysvaltain presidentinvalinnan esivaaleista.

​Turun yliopiston tiedote 24.2.2016

Yhdysvaltojen presidentinvaaleja sähköistää tieto siitä, ettei istuva presidentti voi asettua ehdolle ja edessä on väistämätön vallanvaihdos. Yllätyksen ovat tuoneet valtavirtapolitiikan ulkopuoliset ehdokkaat, Sanders ja Trump. Kumpikin on saanut runsaan kannatuksen, mikä kertoo yhdysvaltalaisten totaalisesta kyllästymisestä valtavirtapolitiikkaan. Erityisen kiinnostuksen kohteena on muun muassa, miten ehdokkaat tarttuvat päivänpolttaviin kysymyksiin kuten terrorismiin, rasismiin ja poliisiväkivaltaan.

Presidentinvaalit-teemavuotta viettävä John Morton -keskus järjestää perjantaina 4.3. kello 17.00 alkaen kaksituntisen paneelikeskustelun ”USA:n esivaalien keskeltä – Monesta yksi”.  Turun kaupunginkirjaston Studio-saliin keskustelua mahtuvat seuraamaan ensimmäiset 80 paikalle saapunutta. Keskustelua käydään sekä suomeksi että englanniksi.

Aiheesta ovat keskustelemassa filosofian tohtori Kimmo Ahonen Tampereen teknillisestä yliopistosta, filosofian tohtori Albion Butters Turun yliopistosta, filosofian maisteri Nadia Nava Contreras Helsingin yliopistosta, professori Vesa Vares Turun yliopistosta, yhteiskuntatieteiden maisteri Carrie Weintraub Ulkopoliittisesta instituutista sekä filosofian maisteri Oscar Winberg Åbo Akademista. Skype-yhteydellä keskusteluun osallistuu myös John Morton -keskuksen johtaja, dosentti Benita Heiskanen, joka seuraa esivaaleja paikan päällä Yhdysvalloissa.

Keskus järjestää syksyllä presidentinvaaleista kaksi yleisöluentoa Turun yliopistolla. Syyskuun 9. päivä teemana on "The Last Two Standing: Streamlining Bipartisan Issues" ja marraskuun 11. päivä vaalitapahtuma "The Results Are In: Post-election Analysis".

Yleisötapahtumien lisäksi John Morton -keskuksen väki tekee presidentinvaaleihin liittyvää tutkimusta, tarjoaa asiantuntijalausuntoja medialle ja järjestää opiskelijoille vaaleja käsittelevän perusopintotasoisen kurssin.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 24.02.2016 | Muokattu 24.02.2016